BLOG.
personeelsplanner, strategische personeelsplanning, efficiënte personeelsplanning

5 tips voor het maken van een personeelsplanning voor de horeca

Als je werkgever bent, weet je alles van de kopzorg die het maken van een personeelsplanning is. Er is vaak wel minstens één iemand ontevreden met het rooster, of de beschikbaarheid doorgeven is fout gegaan en die werknemer kan toch echt niet die dag, of iemand met een nulurencontract is ontevreden over het aantal gewerkte uren dat hij/zij die maand krijgt. Wij geven je 5 punten om op te letten bij het maken van een personeelsplanning.

1. Houd de drukte bij

Als horecaondernemer weet je waarschijnlijk wel wat de piekdagen zijn. Houd dan ook extra rekening met feestdagen, vrije dagen, of de eerste zonnige dagen van het jaar waarop heel Nederland jouw terras op wil. Let ook op lokale trends; carnaval in Brabant, de Nieuw Vennep feestweek, Sneepweek, een dorpsbraderie, ik zeg maar wat.

2. Maak gebruik van personeelsplanning software

Er is tegenwoordig heel wat handige personeelsplanning software beschikbaar. Goede personeelsplanning software helpt je overzicht houden in het bijhouden van de kosten, je personeel continu op de rails te houden en strategisch en efficiënt in te plannen. Doe onderzoek naar wat de beste personeelsplanning software is voor jouw zaak en personeel. Wat overzichtelijke personeelsplanning tools waar onze klanten gebruik van maken zijn Dyflexis en Nostradamus.

overzichtelijke personeelsplanning, gewerkte uren, goede personeelsplanning maken

3. Zorg voor een kwalitatief en kwantitatief evenwicht

Ga voor een strategische personeelsplanning en heb oog op de dynamiek van je team. Zorg dat jouw meest bekwame vakkrachten altijd de rest van jouw personeel op datzelfde hoge niveau krijgen. Plan deze dus verdeeld in, zodat je geen shifts hebt zónder jouw toppersoneel. Let ook op welke mensen goed met elkaar samenwerken.

4. Durf te vragen

Een goede personeelsplanner valt of staat bij wat jouw personeel zélf graag wil. Jouw team heeft misschien wel erg waardevolle inzichten over hun gewerkte uren, veranderende omstandigheden en over hoe zij hun beschikbaarheid aangeven. Door met je medewerkers in overleg te gaan, kan je een juiste balans vinden en uitkomen op optimale personeelsbezetting.

5. Een goede personeelsplanning is flexibel

Denk ook eens aan het implementeren van een flexibele personeelsplanning. Creëer een paar open diensten die jouw personeel zelf kan opnemen. Als ze de ene maand meer tijd hebben dan de andere, kunnen ze voor extra shifts kiezen in de ene maand, en minder in de andere. Zo krijgen zij ook een gevoel van zelfbeschikking, wat de werkdruk kan verlagen en dus goed is voor de mentale gezondheid. Diensten ruilen kan ook met flexibele personeelsplanning software; laat je medewerkers verschillende shifts en openstaande diensten onderling verdelen en de medewerkerstevredenheid zal stijgen.

Meer weten?

Wij zijn JAM!, dé HR- en payrollspecialist voor de horeca. Met onze 10 jaar ervaring weten we alles over het reilen en zeilen in horecazaken. We snappen horecaondernemers als geen ander, en nemen hen graag alle HR- en administratieve lasten uit handen. Zodat zij het optimale uit hun zaak kunnen halen! Dit deden we al voor onder andere Ron Blaauw, The Harbour Club en UMH. We publiceren ook veel voor de horecaondernemer. Check onze LinkedIn, InstagramFacebook en blogpagina om kennis op te doen!

Wil je niets missen van het allerlaatste horeca- en HR-nieuws? Schrijf je nu in voor de JAM! nieuwsbrief!

Ja, ik ontvang graag het laatste HR-nieuws en horeca-updates!