BLOG.
dry january

Blij alcoholvrij: Dry January doorkomen als horecaondernemer

Het is Dry January, de maand waarin veel Nederlanders proberen om geen alcohol te drinken. Zo bestaat er ook het initiatief IkPas, waar zich dit jaar zo’n 25.000 mensen voor hebben ingeschreven. En daarnaast zijn er natuurlijk ook een heleboel mensen die op eigen initiatief geen alcohol drinken. Als horecaondernemer moet je slim inspelen op de steeds grotere groep niet-drinkers. Mensen willen waarschijnlijk nog steeds de gezelligheid opzoeken in jouw zaak. Hoe fijn is het als zij een goed alternatief voor alcohol ingeschonken kunnen krijgen, in plaats van ‘dan maar een colaatje of een ice tea’?

Zit je in Amsterdam? Vooral dan moet je meedoen!

De Koninklijke Horeca Nederland ziet vooral in Amsterdam de Dry January trend opleven. Horecaondernemers daar hadden een stijging in aanvragen naar alcoholvrij bier, alcoholvrije wijn en alcoholvrije cocktails. Als je een zaak hebt in Amsterdam, zorg dan zeker dat je een leuke variatie aan alcoholvrije dranken in je assortiment hebt.

Dit moet je met je zaak doen tijdens Dry January

  1. Een fancy mocktailmenu: Creëer een speciaal menu met smaakvolle alcoholvrije cocktails oftewel mocktails. Zorg ervoor dat deze net zo aantrekkelijk zijn als de reguliere cocktails op je menu. Een mooi glas, stukjes fruit, geschaafd ijs, kleurrijke vloeistoffen; een mocktail drinken moet net zo’n feestje als een cocktail drinken zijn! Geef de cocktails op de menukaart ook leuke namen. Zo heeft Latijns-Amerikaans restaurant Tabú in Leiden een ‘Non-Alcoholica Cocktails’ kopje, met mocktails genaamd ‘Not Mai Tai of Guy’, ‘Not So Boozy Paloma’ en ‘JALAPEÑO NOJITO.’
  2. Promoties en kortingen: Moedig gasten aan om deel te nemen aan Dry January door speciale kortingen of promoties aan te bieden voor alcoholvrije drankjes. Dit kan mensen stimuleren om alternatieven te proberen.
  3. Samenwerkingen met lokale merken: Werk samen met lokale producenten van alcoholvrije dranken om unieke en lokale opties aan te bieden. Dit kan ook helpen bij het promoten van lokale bedrijven. Check bijvoorbeeld eens Nix & Nix in de Westerstraat in Amsterdam!
  4. Informeer en inspireer: Zorg ervoor dat je gasten op de hoogte zijn van de voordelen van het deelnemen aan Dry January. Dit kan je doen via menukaarten, posters, en sociale media. Speel in op de goede voornemens van mensen in het nieuwe jaar! Deel bijvoorbeeld informatie over gezondheidsvoordelen: je slaapt beter, je vermindert de leverbelasting, je vermindert gezondheidsrisico’s in het algemeen en je vermindert je calorie-inname dus kan gewicht verliezen. Een frisse start van 2024 begint met frisse non-alcoholische drankjes.Dry January aka alcoholvrije cocktails
  5. Variëteit op de menukaart: Pas bestaande gerechten aan zodat ze goed samengaan met alcoholvrije dranken. Denk aan smaakcombinaties die de ervaring van het eten verbeteren zonder de noodzaak van alcohol. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het zorgvuldig kiezen van alcoholvrije dranken die goed samengaan met de gerechten. Een breed scala van alcoholvrije wijnen, alcoholvrij bier, en alcoholvrije sterke dranken zal je zaak helpen om aan de verschillende voorkeuren van je gasten te voldoen.
  6. Duidelijke aanduiding op het menu: Zorg ervoor dat alcoholvrije opties duidelijk worden aangegeven op het menu. Dit maakt het voor gasten gemakkelijker om bewuste keuzes te maken. Iemand die er moeite mee heeft om zich aan de Dry January te houden, zou kunnen zwichten bij het ruime aanbod aan alcoholische dranken dat zich over jouw drankkaart verspreid. Toon op een apart deel van de kaart duidelijk dat het om niet-alcoholische drankjes gaat. Of maak er een hele aparte kaart van om de mensen die het er moeilijker mee hebben te helpen! Op het menu van Ron Gastrobar staat een duidelijk kopje ‘Alcoholvrij’ met genoeg keuze in Prisecco’s en een alcoholvrije witte en rode wijn en een rosé.
  7. Workshops en proeverijen: Bied workshops of proeverijen aan waarbij gasten kunnen leren over en genieten van alcoholvrije alternatieven. Leer ze ook over de positieve effecten van het niet drinken, en laat ze zien dat het de moeite waard is. En laat ze proeven van alcoholvrije bubbels, cocktails, et cetera. Plezier en leren gecombineerd!

Op de hoogte blijven?

JAM! werkt al jaren samen met horecazaken zoals Ron GastrobarRenato’s en The Harbour Club. We publiceren regelmatig over onze samenwerkingen en ander horecanieuws. Ook schrijven we over wet- en regelgeving. Zo houden we jou volledig up-to-date over trends en ontwikkelingen. Zo schreven we eerder over wat de inlenersbeloning precies is, en waarom een SNA-keurmerk belangrijk is. Kom er meer over te weten via onze nieuwspagina en social media (InstagramFacebookLinkedIn).