De nieuwe coronamaatregelen hebben de horeca flink geraakt. Zo mogen er in horecazaken geen nieuwe gasten meer naar binnen na 21:00 uur en moeten de deuren sluiten om 22:00 uur. Bovendien zijn er niet meer dan dertig gasten binnen toegestaan; voor buitenruimtes ligt dit getal op de veertig. Deze situatie kan leiden tot een forse daling in omzetverlies. Toch zijn er een hoop zaken die snel en creatief hebben ingespeeld op de huidige situatie! Hoe ze dat doen? We hebben zes horeca-oplossingen voor de nieuwe coronamaatregelen op een rijtje gezet.
Eten to-go, ook bij luxer segment
Door de aangescherpte coronamaatregelen hebben veel restaurants van hoger segment de knoop doorgehakt om weer te beginnen met afhaalmaaltijden. Zo begint Ron Blaauw zijn befaamde Ron Gastrobar At Home rijsttafel box weer te produceren. Bij Maris Piper kun je luxe gerechten zoals kreeft, wagyu en kaviaar thuis laten bezorgen. Hetzelfde geldt voor Central Park Voorburg; hier bezorgen ze royale driegangenmenu’s in Den Haag en omgeving.
Vroegere openingstijd
Eerder de deuren van je horecazaak openen is één van de meest simpele oplossingen. Door je restaurant of café vroeger te openen, kun je natuurlijk meer mensen in een dag ontvangen. Dit houdt ook in dat men innovatief met meergangenmenu’s omgaat; deze verplaatsen soms al naar de middag. Bovendien kun je gebruikmaken van de tijd tussen lunch en diner. Hier speelt Javaanse Meisjes op in; op de zondagmiddag bieden ze tussen twee en vijf uur ’s middags specialiteiten met een fles wijn aan. Slim!
Meerdere shifts
Voor veel zaken is het geen optie meer om men van zes tot tien uur ’s avonds een tafeltje te geven. Hierdoor voeren veel zaken een vroege en late avondshift in; het is een oplossing die veel draagvlak heeft door de aangescherpte coronamaatregelen. Door een vroegere openingstijd kun je alsnog een compleet avondje garanderen van 2,5 uur per shift. En dit is natuurlijk ook mogelijk voor cafés en barretjes.
Winterterrassen
Nu het weer omslaat en de dagen druileriger worden, is het terras minder aanlokkelijk als zitplek. Hier komt natuurlijk verandering in als je er een overkapte, overdekte en verwarmde wintervariant van maakt. Als je de plek hebt voor genoeg gasten, is het de moeite waard om uit te rekenen of deze oplossing je iets oplevert. Met een winterterras bereik je namelijk wél de groep gasten die het nog te spannend vinden om in een afgesloten ruimte met andere mensen te zitten. En als de coronacrisis voorbij is, behoudt zo’n terras natuurlijk ook zijn waarde.
Avondvullend menu
Voor horecazaken waar gasten normaal gesproken snel iets komen eten, is het een interessant idee om avondvullende menu’s in te voeren. Hiermee garandeer je een hogere minimale besteding van je gast. Zo serveert Pizza Pizza sinds de aangescherpte coronamaatregelen vanaf vijf uur ’s avonds een driegangenmenu, waarbij je de gehele avond lang je tafel houdt.
Bespreek je opties met de gemeente
Per gemeente verschilt de invulling van de coronamaatregelen. Je mag namelijk dertig personen maximaal in je restaurant ontvangen, tenzij er verschillende zelfstandige ruimtes zijn. Deze zelfstandige ruimtes moeten voldoen aan verschillende vereisten: denk aan een eigen in- en uitgang, waardoor gescheiden bezoekersstromen mogelijk zijn. We adviseren om het gesprek met je gemeente hierin aan te gaan als je denkt aan deze optie te kunnen voldoen. Bovendien helpt het altijd om ambtenaren uit te nodigen om jouw horecaruimtes te bekijken. Van één van onze klanten hebben wij meegekregen dat zij hierdoor een vergunning voor meer dan dertig gasten in hun restaurant hebben ontvangen.
JAM! tijdens de coronacrisis
Ben je benieuwd hoe het onze klanten vergaat tijdens de aangescherpte coronamaatregelen? Eerder deelden we al een artikel waarin zes horecaondernemers tips geven die bijzonder relevant zijn tijdens de coronacrisis. Houd onze nieuwspagina en social media kanalen (Facebook, LinkedIn, Instagram) in de gaten voor meer updates.