Het topic goed werkgeverschap groeit met de dag. Een manier waarop je dit kunt doen is door goede primaire arbeidsvoorwaarden te hanteren, maar natuurlijk ook met secundaire arbeidsvoorwaarden. Hier valt veel winst te behalen. Denk na over soorten beloningen voor werknemers. Als jouw personeel beloond wordt voor prestaties, zullen zij zich gemotiveerd voelen om nog betere prestaties te leveren. Een win-win situatie: medewerkers blij, gasten blij, jij blij!
Stap 1: bepaal het doel van het belonen
Wat wil je bereiken met het belonen van je werknemers? Gaat het puur om het verbeteren van de prestaties, of ook over het vergroten van hun betrokkenheid en zorgen dat ze langer blijven?
Als het je puur gaat om het verbeteren van de werkzaamheden, dan kan je een doel stellen waar de werknemers naartoe werken. In de horeca kan dat bijvoorbeeld gaan over een bepaald bedrag in de fooienpot, zoveel bezette stoelen op een avond, een hogere rekening voor jouw gasten door upselling en cross-selling, en ga zo maar door. Het gevaar hierbij is dat werknemers misschien te gefocust raken op het specifieke doel, en hun andere werkzaamheden verzaken. Of misschien dat ze geen eigen initiatief meer nemen in andere taken. Pas hiervoor op!
Voor het vergroten van de betrokkenheid kan je denken aan beloningen in cursussen en trainingen, een uitgebreider takenpakket en doorgroeimogelijkheden. Werknemers zullen het waarderen als ze hun skills mogen uitbreiden of nieuwe vaardigheden leren. En zo leveren ze ook weer betere prestaties. Voor onze klanten hebben wij de JAM! Academy ontwikkeld: een online platform waar horecamedewerkers allerlei gratis horecacursussen kunnen volgen. Je kan ook denken aan het geven van aandelen in de zaak. Want werknemers die deels eigenaar zijn, zijn automatisch meer betrokken bij het goed functioneren van jouw horecazaak. Zakelijke- en persoonlijke ontwikkeling zijn drijfveren voor betrokkenheid bij jouw zaak.
Stap 2: bepaal de criteria voor beloningen
Een effectief beloningssysteem is eerlijk. Specificeer hoe de taken waar een beloning bij hoort moeten worden uitgevoerd. Zoals dus bijvoorbeeld hoeveel er bij het upselling & cross-selling is binnengehaald, maar wel eerlijk verrekend met hoeveel uren diegene werkt en dus de kans heeft om te upsellen. Zorg ervoor dat deze criteria meetbaar, haalbaar en relevant zijn voor de doelen van jouw organisatie.
In de horeca zijn de taken van de werknemers ook moeilijker meetbaar dan bijvoorbeeld bij kantoorbanen. Je moet hier dus creatief mee omgaan. Betrek je personeel bij de bedrijfsvoering, -identiteit en -ontwikkeling. Wie heeft het beste idee voor een mooie menukaart? Wie van het keukenpersoneel heeft een idee voor een signature gerecht dat echt bij jouw zaak past? Organiseer challenges waarbij prijzen te winnen vallen. Werknemers kijken dan uit naar de challenges die jij om de zoveel tijd organiseert. De waardering en motivatie worden dan hoger.
Stap 3: kies het type beloningen
Bepaal welke soorten beloningen het meest geschikt zijn voor jouw organisatie en jouw werknemers. Voor de eerder genoemde challenges kan het leuk zijn om horecamedewerkers festivalkaartjes, massagebonnen, een bier- of wijnproeverij, high tea of juist iets totaal anders aan te bieden; de mogelijkheden zijn eindeloos.
Je kan ook denken aan financiële beloningen, zoals bonussen, een dertiende maand, netto-vergoedingen en salarisverhogingen, tot niet-financiële beloningen, zoals extra vakantiedagen, leuke uitjes, reiskostenvergoeding en flexibele werktijden.
Kijk wel uit met salarisschalen en financiële bonussen: het kan zo zijn dat financiële beloningen maar tijdelijk werken om medewerkers te behouden. Het gevoel dat men krijgt van het werken in je zaak is doorslaggevend. Jouw concurrentie biedt misschien wel meer salaris aan, maar als medewerkers zich helemaal op hun plek voelen in jouw zaak, zullen ze blijven.
Stap 4: communiceer effectief en eerlijk
Het is belangrijk dat je jouw medewerkers blijft aanhoren. Verzamel feedback over hun ervaringen met het beloningssysteem en beoordeel de impact ervan op de prestaties en betrokkenheid van het personeel. Een beloningsbeleid kan heel leuk zijn, maar het kan er ook juist voor zorgen dat mensen zich benadeeld voelen. Als bijvoorbeeld elke keer dezelfde medewerker de challenges winnen, dan moet je hier iets op verzinnen. Een beloningsbeleid met een negatieve invloed is natuurlijk niet de bedoeling.
Meer weten?
Ben je benieuwd naar wat we voor jou als ondernemer kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op! Onder andere Ron Blaauw, The Harbour Club en UMH gingen je voor en maken gebruik van JAM!’s dienstverlening. En wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de horeca? Houd onze blogpagina en socials in de gaten (Instagram, Facebook, LinkedIn). Zo schreven we laatst over hoe je jouw terras kunt upgraden dit seizoen, en over de top 5 leukste terrassen van Amsterdam.