Op 15 maart werd aangekondigd dat alle horeca in Nederland moest sluiten naar aanleiding van het coronavirus. Het bleek het startsein voor een onzekere periode voor iedereen. We hebben hierdoor het spreekwoordelijke vliegtuig moeten bouwen terwijl het opsteeg. Daarom nemen we je graag mee in hoe JAM! al zijn klanten door de coronacrisis heen sleept. Nadat de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) werd geïntroduceerd, uitten veel horeca-ondernemers in de media hun onvrede over de opzet van deze regeling. Er bleek in veel gevallen nog een gat te zijn van 25 procent ongesubsidieerde loonkosten. Voor al onze klanten hebben wij deze kosten kunnen reduceren tot nagenoeg 0 procent. Door mailings en individuele gesprekken konden wij iedere klant hierover informeren, waardoor zij zich niet hoefden te verdiepen in de NOW. Daarnaast werden alle medewerkers op de hoogte gehouden van hun exacte situatie – voor zover dit mogelijk was. Doordat alle zorgen over de personeelskosten van onze klanten wegvallen, komen zij deze crisis hopelijk zonder kleerscheuren door.
Wekelijkse coronavirus-updates
Toen de horecasluiting officieel werd, was voor ons het allerbelangrijkste om de doorbetaling van alle medewerkers te regelen en hierbij onze stappen te communiceren met klant en medewerker. Dat bleek een grote klus, aangezien er bijna elke dag nieuwe informatie naar buiten kwam – denk maar aan de plotselinge Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Horecamedewerkers werden onzeker over de toekomst van hun baan, waardoor we (geheel terecht) werden overspoeld met mails en telefoontjes. Na een turbulente opstart is daarna een coronasupportpagina opgezet, waarmee we klanten en hun medewerkers hulp konden bieden. Bovendien hebben we zowel klanten als de vaste en flexibele medewerkers door middel van mailings op de hoogte gehouden van alle coronavirus-updates.
Het was dus voor iedereen een verwarrende periode. Eva Heemskerk van restaurant Scarlatti bevestigt dit. ‘We moesten sommige mails wel twee keer opnieuw lezen. Het is een juridisch verhaal waar wij ook gelukkig allemaal geen verstand van hebben, omdat een situatie als deze nog nooit heeft plaatsgevonden. Ik weet dus niet hoe we hier zelf uit waren gekomen, maar ik ben blij dat ik daar niet achter hoef te komen.’
Korte lijntjes vanaf dag 1
Doordat al onze klanten zijn gekoppeld aan een vaste HR Manager en HR assistent, konden klanten altijd contact opnemen met hen om specifieke zaken uit de mailings te bespreken. André Zijlstra, eigenaar van Beachclub Sneek, zegt hierover: ‘We hebben met JAM! meteen vanaf dag 1 in contact gestaan, waardoor we ook overal goed uit zijn gekomen. De korte lijntjes die we hebben zijn absoluut belangrijk; er is namelijk altijd iemand binnen JAM! op de hoogte van onze situatie.’
Volgens Geoffrey Weideman, eigenaar van Brouwerij Troost, heeft onze coöperatie hem geen windeieren gelegd: ‘Ik heb alle medewerkers, managers en directieleden verteld dat ze echt in hun handjes mogen knijpen dat we een samenwerking met JAM! hebben, want het helpt ons zó hard de crisis door.’
Praktisch geen loonkosten over: ‘Briljant’
Geoffrey is bij Brouwerij Troost samen met zijn 80 man personeel en JAM! tot een oplossing gekomen voor de loonkosten: ‘JAM!’s uitkomst [hiervoor] is briljant. Het is zelfs zo briljant dat ik de vrijheid heb genomen om bevriende horeca-ondernemers dezelfde adviezen te geven die ik van jullie heb gekregen.’ Volgens JAM!-oprichter Minke de Kruijff was het belangrijk om over de loonkosten een eerlijk beeld te schetsen. ‘Door met klanten mee te denken hebben we deze kosten bij praktisch iedereen tot 0 kunnen brengen.’
Pasta e Basta-eigenaresse Jolijn Middelhoff beaamt dit: ‘Het is een zeer ongebruikelijke situatie, maar JAM! werkt echt met ons samen. Het geeft als ondernemer mentaal ook heel veel rust dat de personeelskosten tijdens de coronacrisis geregeld zijn. Bovendien hebben we per situatie kunnen bekijken of medewerkers niet onbedoeld tussen wal en schip belanden. We doen dit samen.’
Toewerken naar de horeca-opening
Het is onduidelijk hoe al onze klanten precies uit deze coronacrisis komen. Vormt een eventueel faillissement dus een valide zorg voor JAM!’s klanten? ‘Het is goed om er realistisch in te staan, maar door de daling van de personeelskosten is het kostenplaatje een stuk gekrompen,’ aldus Minke. Hij vervolgt: ‘Natuurlijk behoud je vast en zeker nog enkele doorlopende vaste lasten, en weet ik niet hoe hoog die bij al onze klanten zijn. Toch is een pandeigenaar ook niet snel geneigd om faillissement aan te vragen in deze tijd; vind maar eens iemand anders om de huur nu over te nemen.’
Dat neemt niet weg dat er zorgen zijn over hoe restaurants en bars hun deuren weer kunnen openen in een anderhalvemetersamenleving. Jolijn zit met veel vragen: ‘Ik heb nog wekelijks slapeloze nachten over hoe we bij Pasta e Basta opengaan in de komende zes tot twaalf maanden. Het heeft namelijk veel meer om handen dan alleen de tafels op anderhalve meter afstand zetten. Hoe snel komen er namelijk weer toeristen naar Amsterdam? Hoe ga je je personeel neerzetten en wat ga je doen met je menu? Het is allemaal heel ontastbaar, waardoor je geen houvast hebt.’
Omdat er voor de horeca-opening geen eenduidige antwoorden zijn, is een goed inzicht in je eigen organisatie van cruciaal belang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie inwinnen over je financiële situatie en je huurrechten bij externe partijen. Wij informeren bijna 300 klanten over allerlei zaken op het gebied van HR, maar voor financieel of juridisch inzicht huren wij ook iedere keer specialisten in. Deze partijen kunnen wij vervolgens aan onze klanten koppelen.
Tip: ga met al je leveranciers in gesprek
Wat tijdens de coronacrisis erg naar voren is gekomen, is dat iedereen bereid is om echt samen te werken. Daarom is onze tip dus ook: bel je leveranciers en maak goede afspraken. André zegt hierover: ‘We zijn meteen met de verhuurders en leveranciers in gesprek gegaan, wat de beste remedie was voor ons. Hierdoor kunnen wij het als strandtent nog wel even uitzingen.’ Houd tevens je medewerkers betrokken bij het proces en geef hen updates over hun werkomstandigheden. Dit zorgt voor een wederzijds begrip, waar Geoffrey zich in kan vinden: ‘Ik heb een goede band met mijn medewerkers. Hierdoor maak ik me wel meer zorgen om hun toekomst, maar dat is het waard. Bovendien is zo’n relatie ook kosten-efficiënt.’
Inmiddels worden de details van het tweede steunpakket vanuit de overheid opgetekend en mag de horeca vanaf 1 juni zijn deuren langzaam maar zeker weer openen. Naar aanleiding van deze kennis beklemtoont Minke: ‘Als je een gezonde organisatie was voordat de coronacrisis begon, dan moet je door deze maanden heen kunnen komen. Daar ben ik van overtuigd.’
JAM!’s klanten tijdens de coronacrisis
Dit artikel is onderdeel van een reeks corona-gerelateerde artikelen. Hiermee laten we zien hoe JAM! en onze klanten door de coronacrisis heen komen. In het volgende stuk gaan we langs bij de nieuwe to-go loketten van een aantal JAM!-klanten. Houd hiervoor onze website en social media (LinkedIn, Facebook, Instagram) in de gaten.