In de dynamische wereld van de horeca werkt JAM! nu al 10 jaar met succes aan een strak personeelsbeleid voor talloze horecazaken in Nederland. Nu zetten we een extra stap voor onze klanten en werknemers. In een drukke werkomgeving schiet het belang van je werknemers er soms wel eens bij in, terwijl zij juist het essentiële ingrediënt vormen voor jouw horecaonderneming. Met de komst van JAM!Helpt staat hun geluk, welzijn en gezondheid centraal.
Waarom JAM! wil helpen
Thema’s zoals werknemersgeluk en -welzijn worden steeds belangrijker voor iedere werkgever die een zo gemotiveerd en volledig team mogelijk op de vloer wil hebben. Met name ons verzuimteam zag veel lastige personeelskwesties bij onze klanten en hun medewerkers. Met de komst van JAM!Helpt gaan we uitval en ongemotiveerde medewerkers tegen, vergroten we personeelsgeluk en lossen we privéproblemen en conflicten vroegtijdig op.
JAM! werkt samen met het Trimbos-instituut, een onafhankelijk, wetenschappelijk kennisinstituut voor mentale gezondheid, alcohol, tabak en drugs. Volgens Trimbos heeft 17% van de verzuimgevallen in de horeca te maken met alcohol-, drugs- of medicijnengebruik. Dit zijn zaken die vroegtijdig op te lossen zijn met JAM!Helpt, waardoor jij merkt dat er minder gaten in je personeelsrooster zitten en er gemotiveerd personeel in je zaak rondloopt dat voor meer omzet zorgt.
Marlies Bakker, Casemanager Verzuim bij JAM!, gelooft dat JAM!Helpt een echte toevoeging gaat zijn aan het werk wat ze nu al doet: ‘Nu helpen wij mensen die al ziek zijn. Al die hulp voelt zo… laat. Het kan veel proactiever. We willen eerder in het traject bijspringen.’
Een preventief verzuimbeleid
JAM!Helpt introduceert een persoonlijkere aanpak waardoor klachten en problemen veel eerder gesignaleerd- en opgepakt worden. Met JAM!Helpt worden zaken voorkomen en werknemersgeluk voorop gesteld. Marisol Glas, Casemanager Verzuim, is enthousiast over het feit dat ze met JAM!Helpt echt iets gaan doen voor de werknemers. ‘Niet omdat we er zelf iets uit willen halen, het project is er om de werknemers te bereiken en om onze klanten extra service aan te bieden. Dat komt weer voort uit het feit dat uit goed personeel, goed werk komt. Iedereen in dit verhaal heeft hier baat bij.’
JAM!Helpt. Want het toppersoneel dat je zoekt, heb je gewoon al in huis.
Wat JAM!Helpt jouw medewerkers biedt
JAM!Helpt is hier om horecamedewerkers op diverse gebieden van mentale- en fysieke gezondheid te ondersteunen. Er is namelijk bij een zieke werknemer net zo vaak sprake van psychisch verzuim als fysiek onvermogen om te werken. JAM!Helpt richt zich ook op psychische klachten, stressgerelateerde klachten, hoge werkdruk en meer verschillende oorzaken. Maar ook op ongemotiveerde medewerkers, en eventuele conflicten (op werk en privé). Onnodig verzuim als je dit op tijd herkent bij medewerkers! We gaan in op alle zaken die kunnen leiden tot onvrede, mindere service aan gasten en uitval.
De hulp is onder te verdelen in drie thema’s en preventieve maatregelen. Hieronder onze diensten om het werkgeluk voor jouw medewerkers te verhogen:
Persoonlijke balans en comfort, middels:
Een vertrouwenspersoon
Een bedrijfsmaatschappelijk werker
Financiële stabiliteit & schuldhulp
Een preventief verzuimbeleid. In dit preventief verzuimbeleid zit een Preventief Medisch Onderzoek.
Professionele groei, middels:
Een loopbaantraject
Een alcohol-, drugs- en medicijnenbeleid (ADM)
Persoonlijke coaching
JAM! Academy met opleidingen & trainingen.
Werkomgeving, middels:
Conflictbemiddeling
Een wettelijk verplicht Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
Een werkdrukbeleid (tegengaan burn out) & PSA-beleid (Psychosociale arbeidsbelasting) opstellen.
Wil je meer weten over wat deze diensten precies inhouden die verzuim voorkomen? Lees er in onze brochure meer over.
Hoe gaat ons JAM!Helpt-team dit aanpakken?
Het verzuimteam heeft met veel enthousiasme de taken die onder JAM!Helpt vallen verdeeld. Hun taken verschuiven deels, van genezen naar het voorkomen van situaties als uitval, disfunctioneren en conflicten!
Jesse van der Linde, Senior Casemanager Verzuim, gaat het persoonlijk coachen op zich nemen: ‘Ik vind het erg leuk om mensen te helpen. Ik vind het belangrijk dat mensen gewoon zichzelf kunnen zijn en niet gestrest zijn over het werk dat ze doen of om privéproblemen waar ze niet zelf uitkomen.’ Het mooiste aan JAM!Helpt vindt Jesse dat zowel de werknemer als de werkgever wordt geholpen naar een mooiere toekomst.
Marisol vindt loopbaancoaching interessant: ‘Je gaat dan de diepte in met mensen: wie ze zijn, wat ze leuk vinden aan hun werk, wat past goed…’ Soms hebben onze klanten te maken met ongemotiveerde medewerkers; die helpt Marisol hun werkgeluk terug te vinden. Bijvoorbeeld door te bespreken hoe een promotie tot stand kan komen, of inzicht geven in een mogelijke carrière en het ontwikkelen van vaardigheden.
Het alcohol-, drugs- en medicijnenbeleid neemt het hele team op zich. Marlies: ‘Hier kan veel impact gemaakt worden. Want het is, vooral in de horeca, een groot probleem. We gaan een heel programma aanbieden voor zowel de werkgever als werknemer, waarin ze onder andere kunnen leren hoe ze moeilijke gesprekken aangaan.’
Geen zorgen meer om je werknemers, samen voor de toekomst
JAM!Helpt je met een extra laag ontzorging voor je onderneming. Wil je meer weten over JAM!Helpt en alle services die uitval voorkomen en dus zorgen voor een efficiënter personeelsbestand? Download hier de brochure. Wil je iemand spreken of heb je een werknemer in gedachte die via JAM!Helpt ondersteuning kan gebruiken? Neem contact met ons op via de mail (jamhelpt@jamhoreca.nl) en we praten over al je vragen. JAM! ontzorgt je op gebied van payrolling, HR, preventief verzuimbeleid en schuiven daarmee steeds meer op naar het welzijn, enthousiasme en de drive van je mensen.