Het is tijd voor een korte opfrisser. Per 1 januari treedt de Wet Arbeidsmarkt in Balans, ofwel de WAB, in werking. Deze wet heeft als doel om flexibele arbeidsrelaties minder flexibel te maken, en vaste arbeidsovereenkomsten juist minder vast. In dit artikel leggen wij je uit wat de nieuwe wetgeving voor risico’s en extra kosten met zich mee gaat brengen voor jouw medewerkers met een oproepovereenkomst. Bovendien delen wij onze oplossingen voor de aankomende wetswijziging graag met je.
Aanbod vaste uren na één jaar
Eén van de doelen van de WAB is om de flexibele arbeidsrelatie minder flexibel te maken. De meest knellende maatregel die dit doel nastreeft? Als werkgever moet je een medewerker met een oproepovereenkomst na één jaar dienst een aanbod doen voor vaste uren. Dit houdt feitelijk in dat je alle medewerkers met een oproepcontract, min-max contract of andere arbeidsovereenkomst waarbij de loondoorbetaling is uitgesloten, na een jaar voor vaste uren op contract moet nemen. Dat geldt uiteraard alleen als de medewerker dit zelf ook wilt.
Loonclaim tot 5 jaar na dato
Als jij als ondernemer het nalaat om een medewerker een aanbod voor vaste uren te doen, kan de medewerker een loonclaim indienen die je moet betalen. Dit hoeft niet direct; het kan tot wel vijf jaar na dato. Het Financieel Dagblad verwoordde dit als een manier voor een oproepmedewerker om zijn studieschuld af te betalen – wat niet gek gedacht is. Vooral het aanbod voor vaste uren gaat je een enorm risico bezorgen. Stel: een medewerker heeft recht op een aanbod van 20 uur per week, maar je vergeet dit na te gaan, waardoor de medewerker er daarna gemiddeld maar 15 uur per week werkt. Dan heb je na een jaar al de mogelijkheid om aansprakelijk te worden gesteld voor een nabetaling van 260 uur. Na 5 jaar is dit ineens 1300 uur geworden, terwijl het maar neerkomt op één shift minder werken per week. Stel dat de student 10 euro per uur verdient, dan ben je verplicht om na die 5 jaar 13000 euro te betalen. Een hele shift zal nog opvallen, maar wat als het gemiddelde maar een paar uur minder is en je hebt wel 40 studenten rondlopen? Je creëert er een risico mee dat je amper inzichtelijk krijgt. Zou je een ander voorbeeld of extra toelichting willen ontvangen? Klik dan hier.
Aanzeggen van een contract
Een aanbod doen voor vaste uren is niet altijd wenselijk, en bovendien is het mogelijk dat je twijfelt over de capaciteiten van de medewerker. Goed horecapersoneel is echter schaars geworden. Hierdoor komen de medewerkers waar je in andere tijden over zou twijfelen (of mee zou stoppen) nu toch in aanmerking voor contractverlenging. Bij deze verlenging komt van tevoren dan ook het aanbod voor vaste uren kijken. Wat als je toch wilt stoppen met de betreffende medewerker? Dan moet je reeds een maand voor het einde van het contract ook de arbeidsovereenkomst aangezegd hebben, wat inhoudt dat je de medewerker informeert over het al dan niet verlengen van het contract. Als je dit nalaat, kun je de medewerker tot een volle maand extra loon verschuldigd zijn. En vergeet niet dat de transitievergoeding hier ook nog bovenop komt!
Voorbeeld van transitievergoeding volgens de WAB
Wat gaat de transitievergoeding door de WAB gaat inhouden? We leggen dit graag uit aan de hand van een voorbeeld. Stel, Wouter werkt bij jouw horecazaak en je hebt de verloning in eigen beheer. Wouter verdient bruto 1800 euro per maand, maar hij levert steeds minder goed werk. Helaas ben je vergeten op tijd zijn contract aan te zeggen, waardoor hij na 14 maanden nog bij jou in dienst is. Op dit moment betaal je één compleet maandsalaris boete voor het te laat aanzeggen van het contract. Daar bovenop komt een transitievergoeding voor de 14 maanden dat Wouter bij jou in dienst is geweest. Deze transitievergoeding houdt 1/3 van zijn maandsalaris plus zijn vakantiegeld in. Dat betekent dat Wouter €2.556 ontvangt van jou. En dan hebben we het pas over één medewerker! De totale kosten kunnen dus erg hoog oplopen als je hier niet continu bovenop zit.
Doorbetalen als je binnen vier dagen de oproep afzegt
Oproepkrachten zet je in op de momenten dat het nodig is. Denk maar aan een zonnige dag waarop je jouw terras buiten zet of je een piek in drukte verwacht. Je kan dit ruim van tevoren inplannen, maar hoe vaak komt het niet voor dat er door de gast op het laatste moment wordt afgezegd of dat het weer roet in het eten gooit? Door de WAB draai jij als ondernemer straks op voor de loonkosten van het personeel dat je hebt opgeroepen, indien je de oproep niet minimaal vier dagen voor aanvang van het werk hebt afgezegd. Nu kun je eens goed naar je personeel kijken en denken dat geen van jouw personeelsleden hierom zal gaan vragen, maar het zal bekend raken dat je als ondernemer hiervoor moet opdraaien. Als jouw personeel hierom vraagt, ben je verplicht om deze uren te betalen. Dit kan dus tot veel extra kosten leiden.
Tipje van de WAB ijsberg
Als horeca-ondernemer is de nieuwe wet een verschrikking. Hierboven hebben wij enkel de gevolgen van de WAB met betrekking tot oproepkrachten behandeld. Echter krijg je ook nog te maken met een transitievergoeding vanaf dag één. Daarbij betaal je een premie-opslag (boete) van 5% op al jouw tijdelijke personeel en oproepmedewerkers wat hen niet ten goede komt. Bij elkaar gaat dat niet alleen leiden tot een significante kostenstijging, maar ook tot een enorme hoeveelheid extra werk voor jouw organisatie. Het zijn immers harde eisen die aan jou als ondernemer gesteld worden – en je moet hier gewoonweg aan voldoen. Wil je weten welke eisen nog meer aan jou gesteld worden? Klik dan hier.
Oplossing
Het zou toch een opluchting zijn als jij je helemaal niet meer druk hoeft te maken om de WAB? Wij denken van wel. Als ondernemer wil je bezig zijn met jouw onderneming te laten groeien en het werk te optimaliseren. JAM! kan er dan ook voor zorgen dat alle werkzaamheden en risico’s omtrent de WAB bij jouw organisatie weggenomen worden. Dit doen we al voor meer dan 200 horeca-ondernemers. Zij krijgen ieder de beschikking over hun eigen HR-team binnen JAM! die hen adviseert en alle ongunstige ontwikkelingen van de WAB tot een acceptabel niveau brengt. Lees hier hoe JAM! haar klanten juist extra gaat helpen.
Kost het uitbesteden dan niet aanzienlijk meer?
Nee, in de basis zorgt JAM! ervoor dat jij als horecaondernemer goedkoper uit bent. Je bent immers geen geld meer kwijt aan alle WAB-werkzaamheden, aan ziekte, arbeidsongeschiktheid of de Arbodienst, maar ook niet aan het maken van loonstroken. JAM! optimaliseert dit hele proces en zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk premievoordelen terugvloeien naar onze klanten! Lees hier meer over de complete dienstverlening van JAM!.