In het verleden was het ziekteverzuim in de horeca relatief laag, maar dat is tegenwoordig totaal anders. Inmiddels is het één van de sectoren waarin de meeste ziekmeldingen worden gedaan. Verzuim heeft tegenwoordig vaak een niet-medische oorzaak, en daar kan je iets tegen doen. JAM! gunt het elke horecazaak om tevreden personeel in dienst te hebben, personeel dat graag op de werkvloer staat. Daarom zes tips voor jou om ziekteverzuim te voorkomen.
Ziekteverzuim in de horeca hoger dan ooit
Het is inmiddels een jarenlange trend dat er steeds meer mensen langdurig ziek thuis zitten. En het aantal mensen met psychische klachten in Nederland stijgt. Een medewerker met een burn-out zit gemiddeld ruim negen maanden thuis, en dat kost een ondernemer gemiddeld zo’n 260 euro per dag. Een zieke of arbeidsongeschikte medewerker kan je jarenlang geld kosten. Je zit met dubbele loonkosten als je een vervanger moet aannemen, wat sowieso al lastiger is in de krappe arbeidsmarkt. Bovendien moet je ook met kosten voor de arbodienst of een casemanager verzuim dealen als je deze zelf niet in dienst hebt. Ziekteverzuim laag houden is de droom van elke horecaondernemer. Echter hebben weinig zaken een verzuimbeleid of voldoende verzuimpreventie.
Onlangs heeft uitzendconcern Randstad zijn jaarlijkse lijst van de meest kansrijke beroepen van 2023 gepubliceerd. En wat blijkt? Everybody wants verzuimadviseurs! Omdat de arbeidsmarkt op dit moment schaars is en je misschien niet één, twee, drie deze vacature krijgt opgevuld, willen wij jou graag een handje helpen. Daarom zetten wij zes tips voor jou op een rijtje om ziekteverzuim in de horeca te voorkomen.
JAM!’s tips om ziekteverzuim te voorkomen
1. Bied je werknemers duidelijkheid
Werknemers die precies weten wat er van hen wordt verwacht, zullen niet zo snel stress ervaren. Voor iedereen in jouw horecazaak moet duidelijk zijn wat zowel de algemene werkwijze is als de specifieke dagelijkse taken. We hebben het dan over de omgang met elkaar en de gasten, een goed inwerkingsprotocol, en kennis over de zaak en zijn regels. Hierbij moet je dus ook denken aan de verzuimregels: zorg dat jouw personeel weet bij wie, hoe, en wanneer zij zich moeten ziek- en betermelden.
2. Werk aan een goede werksfeer
Tevreden werknemers melden zich minder vaak ziek. Zorg voor een prettige werksfeer waarin iedereen respectvol omgaat met hun collega’s. Hierbij geef je zelf natuurlijk het goede voorbeeld. Om het groepsgevoel te optimaliseren, kun je werkuitjes en/of borrels organiseren. Dit kan bijvoorbeeld met teambuildingactiviteiten, maar als echte horecatijgers onder elkaar is het natuurlijk ook altijd leuk om zelf andere horecazaken in te trekken.
3. Creëer de ruimte voor ontwikkeling
Of het nu geboren horecawerknemers of studenten met bijbaantjes zijn; jezelf ontwikkelen is altijd leuk. Een gemotiveerde en geïnspireerde horecawerknemer zal elke dag met plezier naar werk komen om zijn of haar skills verder te ontwikkelen, of om al goed beoefende skills uit te oefenen op de werkvloer! Ook voorkom je onzekere werknemers als je hen genoeg kennis aanbiedt. Dit kan je doen door horecacursussen en trainingen aan te bieden. JAM! biedt bijvoorbeeld verscheidene cursussen aan, van cocktail-, bier-, en wijncursussen tot BHV en sociale hygiëne. Ook biedt JAM! op maat gemaakte cursussen voor jouw zaak aan.
4. Wees toegankelijk en zoek ook actief toenadering
Niet elke medewerker zal makkelijk zijn of haar problemen bij je neer durven te leggen. Ga daarom zelf om de zoveel tijd het gesprek aan en biedt een luisterend oor. Dit voorkomt onwetendheid en het te laat achterhalen waarom medewerkers het niet naar hun zin hebben. Ook in meer informele gesprekken met jouw personeel heb je de kans om te zorgen dat zij zich gehoord voelen. Toon interesse en doe ook echt iets met de informatie. Met deze gesprekken kan je een band opbouwen met je medewerkers, waardoor ze het leuk vinden om voor jou(w bedrijf) te werken. Werkplezier voorkomt uitval.
5. Toon begrip voor de privé-situatie van medewerkers
Zodra medewerkers hun zorgen en/of problemen bij jou uiten, kan je hiermee aan de slag. Wees blij dat ze de moed hebben gevonden om het je te vertellen, in plaats van in de stress te schieten over uitval. Probeer samen oplossingen te vinden zodat de werknemer tijdelijk van werk kan worden ontzien. En zoek vooral naar een andere manier en andere tijdsindeling voor deze medewerkers, zodat hun werk-privé balans beter is. Zo heb je misschien tijdelijk een werknemer die minder uurtjes werkt, maar dat is altijd beter dan een volledig uitgevallen medewerker.
6. Ga voor gezond!
Houd de gezondheid van je personeel in het oog. Denk hierbij aan aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden die je medewerkers ten goede komen; het aanbieden van gezonde maaltijden, de aanwezigheid van gezonde snacks op de zaak (groente en fruit), en/of een abonnement op de sportschool of een sportbudget. Hiermee stimuleer je de fysieke gezondheid van je werknemers, maar ook indirect de mentale gezondheid! Een gezonde, sportende werknemer is een blije werknemer.
Wil jij jouw ziekteverzuim verminderen?
Wist je dat JAM! een eigen verzuim afdeling heeft? JAM! brengt het ziekteverzuim omlaag door effectief en preventief casemanagement. Onze interne bedrijfsarts is gespecialiseerd in horeca waardoor jouw medewerkers sneller re-integreren. JAM! is helemaal thuis in verzuim, waardoor een vermindering in verzuim van wel 50% gehanteerd kan worden.
De beste tip die we jou daarom kunnen geven is misschien wel om het gesprek aan te gaan met JAM!. JAM! neemt het juridisch werkgeverschap van jouw personeel van je over. Zo heb je geen werkgeversrisico’s en -verplichtingen. Is jouw werknemer langdurig ziek of arbeidsongeschikt? Dan zorgen wij voor de loondoorbetaling. Je betaalt dus niet meer voor ziekte. Lees hier meer over verzuimmanagement voor de horeca of neem vrijblijvend contact met ons op!