Op 10 maart is de ramadan begonnen. Als horecawerkgever kan je moslimse medewerkers hebben, maar ook een moslimse gastenkring. We vertellen je hoe je respectvol kunt omgaan met deze vastenperiode. Eerst geven we je 3 tips voor gasten, en dan 4 tips voor medewerkers tijdens de ramadan.
Wat houdt de ramadan in?
De ramadan is de jaarlijkse vastenperiode voor moslims en duurt één maand. Moslims mogen dan vanaf zonsopgang tot zonsondergang niet eten, drinken en roken. Als de zon onder is, mogen zij dat wel weer. Na zonsondergang komen moslimse families dan ook (veelal) samen voor een iftar, een gezamenlijke avondmaaltijd. De ramadan is er om dichter bij het geloof te komen, families en vrienden dichter bij elkaar te brengen, maar ook om mee te leven met de armen. Ze weten dan hoe het voelt om echt honger te hebben. De beheersing van lichaam en geest is ook een van de redenen om te vasten.
Rekening houden met moslimse gasten
1. Aanpassing van openingstijden en menu’s
Overweeg flexibele openingstijden tijdens de ramadan, vooral voor zonsopgang en zonsondergang, wanneer de vastende periode wordt onderbroken. Bied in je restaurant een speciaal, uitgebreid menu aan dat geschikt is voor de beperkte maaltijden, zoals gerechten met langzame koolhydraten, waardoor men langer vol zit en energie krijgt.
2. Promoties en evenementen in je restaurant
Organiseer speciale promoties of evenementen rondom de ramadan om de gemeenschap aan te spreken. Dit kan bijvoorbeeld een iftar zijn na zonsondergang of speciale aanbiedingen voor families die samenkomen om te breken met vasten. En op 9 april is de ramadan voorbij en begint het Suikerfeest. Dit is een feest dat drie dagen duurt, en dan is er onbeperkt eten en drinken; soepen, salades, dadels, baklava, chabiaka, börek, en ga zo maar door. Daar kan je ook op inspelen door een evenement te organiseren.

3. Cultuur van begrip en respect
Zorg voor een respectvolle omgeving voor gasten die vasten tijdens de ramadan. Informeer het personeel over de gebruiken en tradities van de ramadan, zodat zij rekening kunnen houden met de behoeften van gasten. Denk aan kleine gebaren zoals het aanbieden van water bij aankomst of het creëren van een rustige sfeer voor gasten die willen bidden.
Rekening houden met moslimse medewerkers
Medewerkers die meedoen aan de ramadan zullen het lichamelijk zwaarder hebben dan normaal. Je medewerkers kunnen vermoeid zijn, minder concentratie hebben en misschien ook wel minder geduld hebben voor moeilijke gasten. Voor hen kan je het volgende doen.
1. Luister naar je medewerkers met het maken van roosters
Overleg allereerst met jouw medewerkers die vasten. Zij weten zelf het beste hoe ze presteren in deze periode, zowel lichamelijk als fysiek. Als jouw medewerker goed functioneert bij telkens vijf minuten pauze na een uur, gun ze dat dan ook. Als zij hun pauze het liefste overslaan en dan eerder naar huis gaan, probeer dat dan vorm te geven. Let er wel op dat werkgevers verplicht zijn om na 5,5 uur werktijd een halfuur pauze moeten verlenen. Je kan dit opsplitsen in twee keer een kwartier.
2. Zon onder? Zorg voor een eetpauze
Als jouw moslimse medewerkers akkoord zijn gegaan met diensten tot laat in de avond, dan mogen zij zodra de zon onder is eten. Zorg dat er dan meteen passende maaltijden voor deze medewerkers klaar staan. Houd dit in de gaten, want op een drukke avond met veeleisende gasten kan je die hele zonsondergang zo missen. Zet daarom bijvoorbeeld ook een timer.
3. Toon respect en waardering
Probeer voor je moslimse medewerkers een pauzeplek te creëren waar geen etensgeur en etende mensen zijn. Dit is natuurlijk erg lastig in een restaurant, maar je medewerkers zullen het waarderen als je het in ieder geval probeert. Ook willen ze misschien een plek hebben om te kunnen bidden; probeer dat ook te accommoderen. Een ander respectvol gebaar is het aanbieden van dadels aan de medewerkers. Moslims eten deze vaak zodra ze weer mogen eten. Geef ze dan wel een oneven aantal dadels, dat is een regel.
4. Open cultuur
Zorg een beetje extra voor jouw vastende medewerkers, of zorg dat andere medewerkers dat doen. Zorg ook dat er begrip is vanuit mensen die niet-vasten. Probeer een open cultuur te creëren waarin het veilig is om vragen te stellen. Zodat iedereen op dezelfde golflengte zit en elkaar respecteert.
Meer weten?
Wij zijn JAM!, dé HR- en payrollspecialist voor de horeca. Met onze 10 jaar ervaring weten we alles over het reilen en zeilen in horecazaken. We snappen horecaondernemers als geen ander, en nemen hen graag alle HR- en administratieve lasten uit handen. Zodat zij het optimale uit hun zaak kunnen halen! Dit deden we al voor onder andere Ron Blaauw, The Harbour Club en UMH. We publiceren ook veel voor de horecaondernemer. Check onze LinkedIn, Instagram, Facebook en blogpagina om kennis op te doen!