Ondernemer Jorane Cuppen kwam er tijdens de Hogere Hotelschool achter dat ze bijzonder goed klikte met chefs. Het legde haar geen windeieren. Fast forward een aantal jaar en Cuppem heeft van haar passie haar carrière gemaakt: met het succesvolle bedrijf Guts to Glory begeleidt zij chefs van begin tot eind met hun specifieke doelstellingen. Meer dan genoeg werk, dus.
JAM! sprak met Jorane Cuppen over haar bourgondische achtergrond, haar visie op de chefswereld en haar roep naar meer collega’s in deze branche. ‘In Nederland zijn sommige chefs nog te veel op de achtergrond, en daar probeer ik verandering in te brengen.’

Een voedselnerd in de kokswereld
Het Bourgondische leven werd Cuppen met de paplepel in Limburg ingegoten. Haar vader kookte veel en uitgebreid. Ging hij op reis, dan stond de ondernemer zelf in de keuken. Met een broertje die allergisch is voor ei, melk, pinda en noten, hield ze zich vaak bezig met verse ingrediënten uit eigen moestuin.
‘Op de Hogere Hotelschool merkte ik dat er anderen waren die ook geïnteresseerd waren in eten en verhalen eromheen.’ Haar studiegenoten waren net zo fan van de hospitality sector, maar toch ging Cuppen een stapje verder. ‘Ik ga best wel obsessief en nerderig met eten om,’ lacht ze. Zelfs docenten waren onder de indruk van haar verregaande voedselkennis. Later besefte ze pas dat het bijzonder is om samen te werken met chefs en goed contact met ze te hebben. ‘Dat combineerde ik met mijn interesse in marketing, want ik was benieuwd naar de verhalen rondom eten.’

De chef als artiest met coach aan zijn zijde
Ze merkte dat in de marketingwereld de focus niet werd gelegd op de chef, terwijl de chefswereld totaal anders is dan jaren terug. ‘De chef is nu echt in de spotlight gekomen. Maar dat betekent niet dat ze hun verhaal goed weten te brengen,’ zegt Cuppen. Volgens de bevlogen ondernemer moet men chefs zien als artiesten. Ze zetten elke avond een show neer, maar hebben geen coach om hen hierin te begeleiden. En precies dat gat vult de gemotiveerde ondernemer op.
Plan van aanpak
Hoe ze dat doet, legt Jorane Cuppen uit. ‘Ik maak een plan van minimaal een jaar met een klant, want ik moet wel iets kunnen bereiken. Hierin stellen de chef en ik samen het doel vast, waarna we bekijken hoe we dat aan de hand van onder andere PR, marketing en branding gaan bereiken.’ Dit doel verschilt telkens: denk bijvoorbeeld maar aan het openen van een nieuw restaurant of het uitbreiden naar een extra locatie. Haar netwerk in de culinaire en creatieve wereld is hierbij van groot belang. Ze weet de juiste fotografen te benaderen, heeft veel contact met culinaire journalisten en is een bekend gezicht in menig restaurant.

Roep naar meer collega-ondernemers
Klinkt arbeidsintensief, niet? ‘Het is zeker veel werk,’ lacht Cuppen, ‘Maar het is cruciaal. En op dit moment zijn er ontzettend veel chefs die interesse hebben in een manager, maar niet genoeg ondernemers die hetzelfde werk doen als ik. Ik hoop daarom anderen te inspireren om hetzelfde carrièrepad in te slaan, wanneer ze de kennis hebben.’
Van concurrentie is dus geen sprake; het liefst ziet de ondernemer haar kring met collega’s alleen maar groeien. ‘Er zijn veel chefs die hulp nodig hebben om hun verhaal te vertellen, maar omdat het tijdsintensief is, kan ik niet iedere chef begeleiden. Dat wil ik ook niet, het moet namelijk ook echt klikken.’

Gierend van het lachen in een vissersboot
Over de toekomst van Guts to Glory is Cuppen duidelijk: ze hoeft geen groot team om zich heen. ‘De persoonlijke connectie is heel erg belangrijk met chefs. Mijn werk is dus echt gericht op de persoon achter de chef.’
Er zijn wel nog persoonlijke doelstellingen. Zo denkt de chef’s manager erover om een boek uit te brengen over een vrouw in de horecawereld. ‘Dan wel half-fictie, half non-fictie. En als ik dan toch bezig ben: een Netflixserie over chefs op de manier hoe ik ze zie. Dus geen Chef’s Table-perikelen met glamour, maar gierend van het lachen op een vissersboot.’ Er zijn nog geen concrete plannen voor. ‘Maar als iemand het kan, dan ben ik het.’
JAM!’s nieuwsupdates
Ben je benieuwd waar onze horecarelaties zich mee bezighouden? Houd onze nieuwspagina en social media kanalen (Facebook, LinkedIn, Instagram) in de gaten voor meer updates.