BLOG.
payrollbedrijf vergelijken

De betekenis van payrolling: wat is payroll precies?

Payroll komt steeds meer voor, en vooral in de horeca is het een van de meest geïmplementeerde werkvormen. Naar de schattingen van de Uitzendmonitor bestaat de groep payrollers in Nederland uit zo’n 200,000 medewerkers per jaar. Maar wat is payroll nu precies, hoe werkt het, en wanneer is het voordelig voor werkgevers? JAM! legt dit graag aan je uit.

Wat is payroll, en wat is het verschil met een uitzendbureau?

Payroll houdt in dat de loonadministratie en werkgeversrisico’s van een werkgever worden overgenomen door een payrollbedrijf. De medewerkers van deze werkgever staan op de loonlijst van het payrollbedrijf, maar de werkgever zelf blijft de medewerkers aansturen. De medewerkers blijven ook exclusief bij hun eigen werkgever aan het werk. In principe verandert er dus alleen iets op papier, en niet in de praktijk. De werkgever blijft zelf verantwoordelijk voor de selectie en werving van werknemers. Dat komt normaliter bij uitzendwerk op het takenlijstje van uitzendbureaus.

Payroll is dé oplossing voor ondernemers die hun tijd niet willen besteden aan de kopzorgen en het papierwerk van personeel. De taken die zoal wegvallen zijn bijvoorbeeld:

  • Personeels- en salarisadministratie: contracten, loonbetalingen, loonstroken, pensioen- en loonaangiftes.
  • Alle juridische zaken en kosten omtrent personeel: verzuim, ontslag en ziekte van personeel.
  • Complexe regelingen zoals WAB en NOW.
  • Re-integratie van zieke medewerkers.

horecapayroll

Wanneer en voor wie is payroll een goed idee?

Als horecaondernemer heeft een samenwerking met een payrollbedrijf een hoop voordelen. Ben jij een ondernemer die veel liever bezig is met het exploiteren en/of uitbreiden van horecazaken? Of sta je liever zelf ook in het hart van de zaak, op de werkvloer? Payroll kan dan de oplossing zijn, al helemaal als je wel graag zelf het personeel dat jouw zaak gaat representeren uitkiest. Wil je ook helemaal afstand doen van het uitkiezen van personeel, dan is een uitzendbureau misschien een betere keuze.

Kies het juiste payrollbedrijf: waar moet je op letten?

De keuze is reuze, maar wat de goede keuze dan precies is, moet je nauwkeurig uitzoeken. Er is namelijk veel mogelijk in de wereld van horeca payroll. Volgens Misset Horeca moet je vooral op de volgende aspecten letten:

    1. Is de payrollorganisatie geregistreerd in het register van Stichting Normering Arbeid?
    2. Is de payrollorganisatie lid van de ABU of NBBU? (Dit zijn niet specifiek payrollkeurmerken, maar wel voor intern personeel en personeel dat wordt uitgezonden.)
    3. Krijg je de arbeidsovereenkomst van je nieuwe medewerker van tevoren in conceptvorm te zien? Let er dan op dat het direct/indirect ter beschikking stellen van de medewerker daar niet in is opgenomen.
    4. Vraag om een actuele inschrijving van het register van Stichting Normering Arbeid én de WKA-verklaring van de Belastingdienst. Dan weet je dat de payrollorganisatie ook echt alle loonheffingen en afdrachten goed doet. Je wilt niet onverwachts zelf aansprakelijk zijn als opdrachtgever, en voor de extra kosten opdraaien! 

De omrekenfactor

Payrollbedrijven werken met een payrollfactor of omrekenfactor. Wees hier kritisch op. Je hebt namelijk lage payrolltarieven, maar dan kan het zijn dat niet alle services erbij inbegrepen zitten. We hebben dan ook een blog geschreven over waar je op moet letten bij het kiezen van een payrollbedrijf.

Doe de vergelijking met JAM!

Ben je over de streep getrokken om ook eens naar payrollopties te kijken? Neem dan vooral ook JAM! mee in je vergelijking. Met de rode knop rechtsboven in deze pagina kun je de bespaarcheck doen. Hiermee kan je zien hoeveel je bespaart als je nog géén payroller in de arm hebt genomen en met JAM! in zee gaat, en kan je ook de vergelijking doen als je al wel een andere payroller hebt.