De koppen van NOS, het FD en het AD liegen er niet om: de horeca wordt vanaf volgend jaar een stuk prijziger. Deze conclusie trekken zij aan de hand van een onderzoek dat economen van de ABN AMRO op 1 augustus hebben gepubliceerd. In dit onderzoek wordt de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB), die vanaf 1 januari 2020 in werking zal treden, onder de loep gelegd. De ABN AMRO beargumenteert dat deze wet de horeca benadeelt, maar ondanks dit vooruitzicht ziet horecapersoneelsbureau JAM! de WAB positief tegemoet. ‘Wij beamen de nadelige gevolgen van de WAB: de totale loonkosten voor een horecaondernemer stijgen waarschijnlijk met 6% als je de transitievergoeding vanaf dag één, de 5% extra opslag in premie voor tijdelijke contracten en de aangepaste rechten van oproepkrachten bekijkt. Maar de wetgeving hoeft de horeca niet zo hard te benadelen; door de WAB gaat JAM! als personeelspartner haar klanten juist extra helpen,’ aldus JAM!-oprichter Minke de Kruijff.
Ook volgend jaar voordeel bij personeelspartner
De WAB is ingesteld om de kloof tussen flexibele en vaste medewerkers te verkleinen. Flex zou er minder aantrekkelijk door worden. De ABN AMRO claimt dat horecaondernemers die veel met flexwerkers werken, te maken krijgen met ‘fors hogere kosten’. Deze worden volgens de economen doorberekend in de prijs van bijvoorbeeld een biertje of een tosti. Aangezien de horecaprijzen al flink stijgende zijn, is dit een nadelige voorspelling. Waar een individuele horecaondernemer moeilijk onder de nadelige gevolgen van de wetgeving uit kan komen, biedt JAM! als personeelspartner een hoop voordeel bij het oplossen van de uitdagingen die de WAB creëert.
Werving en selectie
Vooral in de horeca is het personeel veruit het belangrijkste onderdeel van de organisatie. De ABN AMRO spreekt over een ‘ongelukkige timing’ van de WAB, want er is een nijpend tekort aan horecamedewerkers. Het werven en behouden van horecapersoneel heeft daarom de hoogste prioriteit voor ondernemers. JAM! zet zich hiervoor in als ondersteuning voor haar relaties en in samenwerking met hen. De WAB zorgt ervoor dat het personeelsbureau zich nog extra inspant voor de werving en selectie.
Vaste contracten, sportbegeleiding en horecatrainingen
ABN AMRO beklemtoont terecht dat een goede personeelsplanning die ‘nadrukkelijk gericht moet zijn op het behoud van personeel’ cruciaal is. Daarom worden er binnen JAM! extra inspanningen verricht om medewerkers langer binnen een organisatie te houden. Zo worden er binnen aanzienlijk kortere tijd dan de wet voorschrijft al contracten voor onbepaalde tijd verstrekt aan medewerkers. Bij goede medewerkers kan dit al binnen een half jaar plaatsvinden. Ook krijgen alle medewerkers de optie tot extra begeleiding buiten hun werk om. Denk hierbij aan het inwinnen van financieel advies of het aanpakken van de gezondheid met een sportbegeleider. Bovendien is er de JAM! Academy: een online platform waar medewerkers horecatrainingen kunnen volgen. Ten slotte is er een loyaliteitsprogramma in de maak, waarbij JAM!-medewerkers beloond worden voor hun inzet.
Vanaf 1 januari 2020 komt er een ‘boete’ van 5% op tijdelijke contracten. Echter kunnen niet alle horecazaken contracten voor onbepaalde tijd aanbieden; dat heeft verschillende oorzaken. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die ‘s zomers meer gasten ontvangen dan in de winter, en hierdoor hun medewerkers geen uren kunnen garanderen. Ook is het mogelijk dat het vertrouwen tussen werkgever en medewerker nog niet op dusdanige hoogte is, dat een vast contract sprake wordt overwogen. JAM! kan dat probleem oplossen, aangezien een medewerker bij een andere klant onder hetzelfde contract wél aan de slag zou kunnen. In het geval dat een medewerker dus een contract ontvangt voor onbepaalde tijd, maar het werk op zijn of haar werkplek komt te vervallen, dan zoekt JAM! in samenwerking met de medewerker naar een nieuwe werkplek. De betreffende persoon behoudt hierbij zijn of haar inkomen. JAM! heeft dus de mogelijkheid om medewerkers veel eerder een contract voor onbepaalde tijd te geven, waarbij het risico bij JAM! ligt. Als opdrachtgever creëer je hiermee een aantrekkelijkere werkplek voor horecamedewerkers.
Genoeg oplossingen te vinden
De ABN AMRO stelt dat de horeca ‘in het hart’ wordt geraakt door de nieuwe wet. Natuurlijk kan het niet voorkomen worden dat de kostprijs van arbeid in de horecasector stijgt door de WAB. Daarentegen zijn er wel genoeg mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de kostprijsstijging binnen de horeca beperkt blijft. Minke de Kruijff zegt hierover: ‘Wij bedienen meer dan 175 organisaties binnen de horeca. In samenspraak met hen hebben wij ervoor gezorgd dat onze dienstverlening aankomend jaar is aangepast op de WAB. Onze klanten gaan er zodoende in kosten zelfs op vooruit door met ons te werken in plaats van hun medewerkers zelf te verlonen.’ Zolang er dus wordt ingespeeld op de aankomende wetsverandering, kan een horecaondernemer met een gerust hart 2020 tegemoet treden.