Ze waren net elf dagen geopend en moesten vanwege de coronacrisis hun deuren weer sluiten; het overkwam vriendinnen Rose van Asten en Christina van Es met hun zaak Gesha Coffee in Nijmegen. Twee dagen later lagen hun flyers met vernieuwd menu voor thuisbezorging al in de brievenbus van elke omringende bewoner. Met behulp van een toegewijde ontwerper en drukker konden Rose en Christina door met gas geven. De één met een passie voor koffie, de andere met een hart voor koken. En ze weten hoe de sector in elkaar steekt: ‘We werkten op ons veertiende al samen in de horeca, en toen zeiden we dat we ooit samen een zaak zouden starten.’ Hoog tijd dat we bij JAM! onze nieuwe klant een podium geven.
Van Dutch Latte Art Championship tot koffieconsultancy
Christina en Rose kennen elkaar al jaren via de middelbare school in Nijmegen. Beiden groeiden ze hier niet op. Christina werd in Peru geboren, terwijl Rose ter wereld kwam in Swaziland en vervolgens met haar familie verhuisde naar Tanzania. Toen ze ook nog samen gingen werken, leek het logisch om later een eigen zaak te openen. Toch bleek het in de jaren daarop anders te lopen.
Terwijl Christina allerlei verschillende banen had en een gezin kreeg, verdiepte Rose zich in de koffiewereld. Ze deed mee aan koffiewedstrijden: zo won ze onder andere de Dutch Cupping Championship en de Dutch Latte Art Championship. Vervolgens startte Rose haar eigen bedrijf in koffieconsultancy en -training. Ze merkte na verloop van tijd dat het steeds moeilijker was om een goede stageplek te regelen voor barista’s die een training bij haar hadden gevolgd. Bovendien waren een aantal mensen die Rose had opgeleid een zaak begonnen, die niet altijd even goed liep. Sommigen ervan moesten zelfs sluiten: ‘Ik vond het zo erg, en probeerde daarom het verschil te ontdekken tussen de ondernemers die het wél redden en degenen die kopje onder gaan.’ Vanuit daar begon het idee om koffietrainingen in een eigen zaak te beginnen.
Horeca is een droom, maar ook hard werken
‘Sommigen zien horeca als een droom, maar ze weten niet hoe hard werken het is,’ zegt Rose. Ze vervolgt: ‘Als je een kantoorbaan hebt van 9 tot 5 en je bent gewend aan je pauzes, dan weet je eigenlijk helemaal niet waar je aan begint met een horecazaak.’ De beste manier om dit duidelijk te maken, was volgens Rose als ze mensen zelf kon opleiden in een eigen koffietent. Maar er zou ook iemand moeten zijn om de zaak te runnen; dit was precies geschikt voor Christina. Per toeval kwam er aan de haven van Nijmegen een pand leeg van bevriende koffiemakers. Rose vroeg aan Christina of ze samen het avontuur aan wilde gaan – hoewel ze eigenlijk hadden besproken om dit pas over een paar jaar uit te voeren – en dat was het begin van Gesha Coffee. En aangezien ze complimenten kregen over de koffie én de taart, werd het pas echt duidelijk wat voor goede samenwerking de vriendinnen aangingen. ‘We complementeren elkaar,’ besluit Rose.
Geen slapeloze nachten
Hoewel het eerste uur na de horecasluiting op 15 maart werd doorgebracht met de handen in het haar, waren de daaropvolgende uren gevuld met nieuwe plannen. Binnen een mum van tijd pasten Rose en Christina zich aan; de groothandel mocht op een bezoekje rekenen, de menukaart werd vervolgens aangepast en hun nieuwe flyer lag op dinsdagochtend al op de mat bij alle buren in het appartementencomplex aan de Nijmeegse Handelskade. Bij topweer draaien ze fantastische dagen, maar regen kan nogal roet in het eten gooien. Toch zijn de compagnons daar wel op voorbereid: ‘Zolang we het break-even punt maar halen, zitten we goed. Bovendien zijn we een startend bedrijf, en dan reken je niet meteen op dikke winsten.’ Slapeloze nachten zijn er voor de twee dus niet geweest.
Gesha Coffee heeft buurtfunctie
Met een locatie aan de rand van de stad heeft Gesha Coffee een buurtfunctie, maar ook worden ze gevonden door de slimmeriken die hen via social media opsporen. Hierdoor kijken ze rooskleurig naar de komende maanden. Met drie medewerkers in dienst én een Syrische stagiair die van Rose leert hoe hij een eigen zaak begint, staan ze sterk als team: ‘We zijn de hele dag door taarten aan het bakken.’ De bestseller? Worteltaart, mét zwarte wortels als speciaal ingrediënt. Wij krijgen spontaan zin om nu naar Nijmegen te rijden.