Welke nieuwe producten zijn er op de markt voor de horeca? Hieronder vind je een reeks innovaties op een rij. Op maandag 7 januari werden tijdens de opening van de Horecava de Horecava Innovation Awards uitgereikt. Deliverect werd niet alleen winnaar in de categorie Digital, Apps & Social Media maar mocht ook de overall prijs in ontvangst nemen. Deliverect maakt een einde aan de wildgroei van bonnenprinters en monitors van diverse bezorgdiensten zoals Deliveroo, Thuisbezorgd en Foodora in de horecakeukens. Door de koppeling worden de bezorgsystemen geïntegreerd in één POS (point of sale), in plaats van iedere bezorgdienst die een eigen bonnenprinter en/of scherm heeft staan.
1. Carbecue
Sinds een kleine vier maanden op de markt: de Carbecue. Een complete keuken op wielen. De Carbecue maakt het mogelijk om met een gloednieuwe voorkant van een classic car een barbecue te organiseren. De modellen zijn verkrijgbaar als gas, of kolenbarbecue. Als de Carbecue is geparkeerd kan de motorkap worden gesloten en zorgt deze classic car met de usb-aansluiting voor muziek en sfeerverlichting. Diverse soorten apparatuur kunnen worden ingebouwd, waaronder een koelkast. Een exemplaar is verkrijgbaar vanaf 4.000 euro. Leasen behoort ook tot de mogelijkheden.
2. Cocktails onder de knop
Een volautomatische cocktailmachine die iedere cocktail binnen tien seconden kan maken. TenderOne maakt het mogelijk te kiezen uit een voorgeprogrammeerde cocktails of zelf de ingrediënten samen te stellen. Door de TenderOne doseermachine te gebruiken kan elke barmedewerker in enkele seconden het perfecte cocktailrecept maken. De machine is in staat op 0.1 cl nauwkeurig te doseren. Met maximaal 40 individuele leidingen kan de machine honderden geselecteerde en op eigen recept gebaseerde cocktails en mocktails met maar een druk op de knop klaarmaken.
3. Scraegg
Een apparaat dat in vijftien seconden zorgt voor een roerei, zonder dat er een pan en boter voor nodig is. Dit jaar worden 5000 machines op de markt gebracht. Scraegg werd in april van het vorige jaar in Duitsland gelanceerd en is nu beschikbaar voor de Nederlandse horeca. Gasten kunnen zelf hun roerei met één druk op de knop bereiden. Scraegg biedt vijf smaken: de klassieke variant met zout en peper, een roerei met ui en bacon, één met ui en kaas, een roerei met Italiaanse kruiden en een zoete variant met suiker.
4. Spruit
Spruit brengt verse baby- en peutermaaltijden in de horeca. De maaltijden kunnen tot een jaar worden bewaard in de diepvries. De Beren is één van de eerste restaurants die de maaltijden voor de allerjongsten op de menukaart hebben staan. ‘Gasten zijn er aangenaam verrast door. En geen vertrekkende gezinnen rond etenstijd.’ Inkoop kost een babymaaltijd 3,25 euro. Voor gasten tussen de vier en acht maanden is er de maaltijd met wortel, zoete aardappel en basilicum. Voor de kinderen tussen de acht en twaalf maanden is er gerechtje met wortel, pompoen, ui, zoete aardappel, en linzenhutspot. Voor kinderen vanaf een jaar is er een maaltijd met bulgur, courgette, aubergine en basilicum. Alle maaltijden zijn zonder kunstmatige toevoegingen.
5. Bocktray
Een drankje dat onverwachts van het dienblad wordt gepakt waardoor het uit balans raakt en bedienend personeel alles laat vallen. Onzeker gedrag van een medewerker bij het in balans houden van het dienblad, of bij het uitserveren van een glas. Deze situaties zijn verleden tijd met de Bocktray, aldus de initiatiefnemers.De Bocktray serveert met een vaste grip en constante stabiliteit, dat zorgt voor zelfvertrouwen bij de bediening. De roterende Tray zorgt er bovendien voor dat elke consumptie op elk moment gemakkelijk uitgeserveerd kan worden.
6. Misting Air Cooler Fan
De HCT Pro bevindt zich in het professionele segment van vernevelingscoolers. Water wordt onder hoge druk via een speciaal daarvoor ontworpen mondstukje geperst en met een ventilator het terras op geblazen. De nevel is in staat zeer snel de omgevingswarmte te absorberen en te verdampen. Gasten ervaren een aangenaam verkoelend effect zonder nat te worden. How Cool Is This biedt tijdens de Horecava de HCT Advanced aan voor 2490,00 euro excl. BTW.
7. UmaBurger: burger met zeewier
Puur Hollands rundvlees verrijkt met wild geoogst Iers zeewier. Door de unieke samenstelling van mineralen en vezels resulteert dit in een volle smaak en soepele bite. Geschikt voor op de BBQ, op de grill of in de frituur. De rundvleesburger bevat 15 procent zeewier. ‘Door de toevoeging van zeewier hebben we 50 procent minder zout nodig en wordt de druk op het gebruik van land verlaagd. De UmaBurger is bovendien gemaakt van zogenoemde dubbeldoelkoeien.’ De burgers kosten inkoop zo’n 1,15 euro per stuk.
9. Krekelburger
Een burger van krekelvlees, gemaakt van krekel (zo’n 35 procent) gecombineerd met tarwe en een specerijmix. Het vlees heeft een notige, hartige smaak. ‘Wereldwijd is er een zoektocht naar nieuwe en duurzame eiwitbronnen die zonder ons milieu te belasten een groeiende bevolking kunnen voeden. Krekels en sprinkhanen bieden hiervoor de perfecte oplossing’, aldus de initiatiefnemers van De Krekerij. ‘Bij het kweken van deze dieren wordt minder water, land en voer gebruikt. Hierdoor heeft het een lage impact op het milieu. Ook zitten ze van nature bomvol met vitamines en mineralen zoals ijzer, calcium en vitamine B12.’
10. Zero foodwaste: vooruitstrevende technologie op je prullenbak
Voedselafvalreductie met vooruitstrevende technologie op je eigen prullenbak. Simpel gezegd wordt een weegschaal geplaatst onder de prullenbak in de keuken van de horecagelegenheid en wordt er een camera boven geplaatst. Zo maakt Zero inzichtelijk wat er in de prullenbak verdwijnt. Met hulp van een beeldherkenningsalgoritmen wordt het voedselverlies in kaart gebracht, waardoor de ondernemer in staat is beter in te kopen, te proportioneren, de voorraad te beheren en voedselresten te gebruiken. Door maatregelen te treffen op zojuist genoemde punten, kan dit jaarlijks tot 20.000 euro opleveren bij een horecazaak van gemiddelde omvang.