Met 2025 in zicht komt er een nieuwe horeca-cao aan. In dit blog bespreken we de belangrijkste wijzigingen, zoals vastgesteld door Koninklijke Horeca Nederland.
Nieuwe wetgeving: schijnzelfstandigheid zzp’ers
Vanaf 1 januari 2025 wordt door de Belastingdienst strenger gehandhaafd op schijnzelfstandigheid onder zzp’ers. Dit betekent dat je als horecaondernemer zorgvuldig moet beoordelen of zzp’ers in jouw organisatie als werknemers kunnen worden beschouwd. De criteria waarnaar gekeken wordt bij de beoordeling van schijnzelfstandigheid kun je hier vinden.
Als zzp’ers door de Belastingdienst worden gezien als werknemer, kan dat resulteren in boetes en naheffingen. Hoe hoog de kosten zijn hangt af van de situatie, maar denk aan naheffingen voor loonbelasting, premies, volksverzekeringen en een inkomensafhankelijke bijdrage aan de zorgverzekeringswet. Dit kan behoorlijk oplopen, soms tot wel duizenden euro’s per zzp’er per jaar, afhankelijk van de afspraken en duur van de samenwerking.
Wil je dit risico vermijden en zeker weten dat je administratie altijd klopt? JAM! helpt horecaondernemers door al hun zzp’ers als werknemers onder te brengen op de loonlijst. De zzp’ers worden dan als werknemer aangemerkt en krijgen een arbeidsovereenkomst. Daarmee nemen wij alle risico’s en administratieve lasten van ondernemers over. Zo zijn zij zeker van dat aan alles is gedacht en kunnen ze focussen op de groei en het succes van de zaak.
Loonkostenvoordeel
Het loonkostenvoordeel (LKV) voor oudere werknemers gaat veranderen. De subsidie voor het aannemen van oudere werknemers wordt geleidelijk verlaagd en verdwijnt volledig in 2026.
Ook het loonkostenvoordeel voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaat per 1 januari 2025 op de schop. Deze subsidie wordt – in tegenstelling tot de hiervoor genoemde LKV – uitgebreid en geldt straks zonder einddatum. Dit maakt het aantrekkelijker voor ondernemers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen, wat bijdraagt aan een inclusievere werkvloer.
Nieuwe horeca-cao in zicht
Na overleg met FNV Horeca en CNV is er een onderhandelingsresultaat bereikt voor de nieuwe horeca-cao 2025-2026. De looptijd is 24 maanden, en er zijn meerdere momenten van collectieve loonsverhogingen afgesproken. Per 1 januari 2025 is er sprake van een stijgend wettelijk minimumloon. De stijging is 2,75%, dit betekent dat het uurloon van €13,68 naar €14,06 stijgt.
Belangrijkste veranderingen in de nieuwe horeca-cao:
De looptijd van de horeca-cao is vastgesteld op 24 maanden.
Er komen meerdere momenten van collectieve loonsverhogingen.
De leeftijd van vakvolwassen vakkrachten wordt verlaagd van 21 naar 20 jaar.
De periodieken in de loontabel voor vakkrachten zijn niet meer bepalend, maar richtinggevend. Werkgevers krijgen hierdoor meer mogelijkheden om een eigen beloningsbeleid toe te passen.
Er wordt een loyaliteitsverlof ingevoerd voor werknemers die 10 jaar of langer in dienst zijn bij hetzelfde bedrijf.
De minimum stagevergoeding is verhoogd naar €400 per maand, en de regeling is verduidelijkt.
Verwachting verplichtstelling vertrouwenspersoon
Naar verwachting wordt het binnenkort verplicht voor werkgevers met minstens 10 werknemers om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Deze verplichting sluit aan bij de nieuwe cao, waarin ook aandacht is voor verbeterde arbeidsvoorwaarden en werk-privébalans. De vertrouwenspersoon heeft als taak om werknemers op te vangen en jaarlijks verslag uit te brengen aan de werkgever.
Binnen JAM! is er ook een vertrouwenspersoon, Andrea Oostrom, waar medewerkers van klanten bij terecht kunnen voor advies. Dit past bij onze aanpak om ondernemers te ondersteunen bij het naleven van de nieuwe cao en andere HR-wetgeving. Je kunt contact met haar opnemen via vertrouwenspersoon@jamhoreca.nl.
Daarnaast wordt rouwverlof wettelijk vastgelegd voor werknemers na het overlijden van een partner, indien de werknemer zorg draagt voor een of meer minderjarige kinderen, of na het overlijden van een minderjarig kind.
Meer weten?
Wij zijn JAM! Met onze 10 jaar ervaring bij ruim 365 klanten weten we alles over het reilen en zeilen in horecazaken. We zijn volledig op de hoogte van de wijzigingen in de nieuwe horeca-cao en begrijpen hoe belangrijk een goede werk-privébalans is, zowel voor jou als voor je team. Daarom nemen we graag alle HR- en administratieve lasten uit handen, zodat jij je volledig kunt richten op het succes van je zaak! Neem contact met ons op.