De sfeer in de horecawereld kan soms bedrieglijk zijn. Achter de brede glimlach van het bedienend personeel schuilt namelijk een groeiend probleem: het ziekteverzuim onder jonge werknemers blijft stijgen. Naast onze eigen ervaringen en bevindingen de afgelopen jaren op onze afdeling Verzuim, wordt dit ook bevestigd door een recent verschenen onderzoek (o.b.v. cijfers van de Nationale Enquete Arbeidsomstandigheden en het CBS). De afgelopen jaren zagen we een zorgwekkende toename. Landelijk staat het verzuimpercentage in deze groep inmiddels op 2,98%.
Een uitdaging voor horecaondernemers
Het is duidelijk dat veel horecaondernemers voor een pittige uitdaging staan. Hoe hou je het verzuim onder jouw jonge werknemers zo klein mogelijk? Onze aanvullende dienst JAM!Helpt biedt uitkomst. Bij JAM!Helpt zien we in elke uitdaging namelijk een kans. Een kans om een positieve verandering teweeg te brengen voor jouw personeel. Maar voordat we dit verder uitleggen, zoomen we eerst in op de oorzaken voor deze alarmerende cijfers.
Het dilemma van jonge horecawerknemers: stress over de toekomst
Want waar komt de stijging van het ziekteverzuim onder jongeren precies vandaan? Nou, de redenen lopen best wel uiteen. Wat opvalt is een verschuiving van fysieke naar psychische klachten/psychisch verzuim. Stress, onzekerheid over de toekomst, een wankele balans tussen werk en privé, en financiële druk zijn enkele van de hoofdrolspelers. Van onzekerheid over carrièrekansen tot conflictsituaties met collega’s en hoge werkdruk. Ook verslavingen vormen een steeds groter gevaar voor deze leeftijdscategorie. Jonge horecawerknemers worden geconfronteerd met stressfactoren die invloed hebben op hun welzijn en prestaties op de werkvloer.
We bieden oplossingen voor de horecabranche
Gelukkig is er hoop in elke verzuimsituatie. Bij JAM!Helpt geloven we in een holistische benadering van het welzijn van jonge werknemers in de horeca. Onze aanpak richt zich daarom niet alleen op het verlagen van het ziekteverzuim en het tegengaan van psychosociale arbeidsbelasting, maar ook op het creëren van een ondersteunende werkomgeving. Eentje waarin elke werknemer kan uitgroeien tot de beste versie van zichzelf. En gemotiveerde, blije medewerkers leiden weer tot blijere gasten in jouw horecazaak!

JAM!Helpt: jouw buddy voor persoonlijke ondersteuning
Stap één is het aanbieden van persoonlijke ondersteuning. Door het beschikbaar stellen van vertrouwenspersonen, persoonlijke coaches en bedrijfsmaatschappelijk werkers, bieden we een luisterend oor en concrete oplossingen voor individuele problemen.
Leren = investeren in groei
Daarnaast investeren we in de groei en ontwikkeling van jong horecapersoneel. Met behulp van de JAM! Academy bieden we opleidingen en trainingen die niet alleen vaardigheden verbeteren, maar ook het gevoel van waardering en betrokkenheid bij jouw zaak vergroten. Het is tijd voor actie. Met JAM!Helpt willen we niet langer toekijken terwijl het welzijn van deze jonge groep werknemers in gevaar komt. Laten we samenwerken om een cultuur van ondersteuning, groei en veerkracht te creëren binnen jouw zaak.
Het personeel dat je zocht, heb je gewoon al in huis
Het verlagen van het ziekteverzuim onder jongeren in de horeca is een uitdaging, maar het is er een die we samen kunnen overwinnen. Met JAM!Helpt aan je zijde heb je de tools en ondersteuning die je nodig hebt om deze uitdaging om te zetten in een kans. Neem vandaag nog contact met ons op via de mail (jamhelpt@jamhoreca.nl). Ontdek hoe wij jou en je team kunnen ondersteunen op weg naar een sterke en bloeiende toekomst voor jouw horecazaak!
Meer weten over wat deze diensten precies inhouden? Je leest er in onze brochure alles over.