Vanwege het coronavirus moest alle Nederlandse horeca sluiten op 15 maart. Het bleek het startsein voor een onzekere periode voor iedereen. Als Preferred Supplier bij HorecaBrains heeft JAM! een samenwerking met o.a. de horecazaken Sergeant Peppers, Renato’s Amsterdam, Benner Groep en Las Rosas. Het was voor ons het allerbelangrijkste om voor hen en onze andere 285 klanten de doorbetaling van alle medewerkers te regelen en hierbij onze stappen te communiceren met klant en medewerker. Dat bleek een grote klus, aangezien er bijna elke dag nieuwe informatie naar buiten kwam – denk maar aan de plotselinge Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) 1.0, NOW 2.0 en de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Toch is JAM! met alle HorecaBrains-klanten deze horecasluiting doorgekomen. We delen graag hoe dit is gegaan.
Samenwerking met Sergeant Peppers gedurende WAB en corona
In het Noord-Brabantse Uden vind je onder de grote, groene lindebomen Sergeant Peppers: het café en restaurant van Robin van Soest en Willem van den Berg, de compagnons die de zaak in 2008 overnamen. Hier hebben de afgelopen 35 jaar al veel lokale stelletjes elkaar voor het eerst ontmoet. Dat is niet gek, want op een zaterdagavond passen er met gemak 350 tot 400 mensen in de zaak. Dat het populaire album van The Beatles de onmiskenbare inspiratie is voor de zaak, mag duidelijk wezen: op de buitenbar zie je de Britse band pontificaal afgebeeld. De afgelopen coronamaanden waren de deuren van Sergeant Peppers even gesloten, maar van stilzitten was geen sprake.
Robin en Willem werden lid van HorecaBrains door bevriende horeca-eigenaren John en Peter van danstent Carrousel Uden. Inmiddels gaan hun GWL-rekeningen en hun deals voor sterke drank en hun muzieksysteem via HorecaBrains. ‘Als groep kun je naar buiten treden, waardoor de deals heel goed werken,’ aldus Robin. Via een HorecaBrains-meeting in Eindhoven startte de samenwerking met JAM!. Hanneke van Soest, de vrouw van Robin, is verantwoordelijk voor de administratie. Dit bleek na de intrede van de WAB wel erg veel haken en ogen te bevatten: ‘Ik ben een control freak, maar het was vervelend om achter alle loonadministratie en arbeidsovereenkomsten aan te gaan. Je moet overal zó goed van op de hoogte zijn, dat het niet meer bij te benen was. Daarom zijn we de samenwerking met JAM! aangegaan.’
Oplossingen verschaffen tijdens corona
De horecasluiting zorgde voor een paar slapeloze nachten bij Hanneke en Robin. Hanneke legt het uit: ‘We zijn gewend om met creatieve oplossingen te komen. Door de jaren heen zijn er af en toe wel wat dipjes in bezoekersaantallen bij Sergeant Peppers geweest, maar overal vonden we telkens wel weer iets nieuws op: denk maar aan live muziek, een extra feestruimte en gin & tonic avonden. Bij het coronavirus was dit compleet anders.’ In Noord-Brabant bevonden ze zich in de brandhaard van het virus, maar toch liet het ondernemersstel zich niet zomaar in een hoek duwen. Binnen drie dagen stond er een bezorgservice klaar, die vervolgens tot veertig bestellingen per dag leidde. Bovendien werd hun website omgebouwd en zorgde Robin voor een online betalingssysteem. Willem en Robin reden zelf de bestellingen rond. Robin verklaart: ‘Zo konden we onze gasten toch nog zelf spreken, want dat misten we natuurlijk. Bovendien wilden we zichtbaar blijven voor hen.’
100% doorbetaling, maar geen personeelskosten tijdens NOW
De samenwerking met Sergeant Peppers en JAM! in deze periode was erg nauw. Hanneke begreep de NOW-aanvraag niet helemaal, en was daarom erg blij om de verantwoordelijkheid aan ons over te laten. Ze licht toe: ‘Het mooiste vind ik zelf dat JAM! de medewerkers 100% heeft doorbetaald, en dat wij geen personeelskosten hebben gehad tijdens de NOW-periode. JAM! heeft dit allemaal voor ons en de medewerkers geregeld. We zijn wekelijks op de hoogte gehouden van iedere ontwikkeling.’
Bij JAM! krijgt elke klant een HR Manager en een HR Assistent. Bovendien werken we met mailings om alle informatie van de NOW 1.0 en 2.0 te verduidelijken. ‘Iedereen was in het begin zoekende, JAM! ook. Maar toen het duidelijk werd hoe JAM! de NOW-aanvraag ging aanpakken, hebben ze meteen meer duidelijkheid kunnen geven. Ook was onze HR Manager Sherris altijd goed bereikbaar en konden onze medewerkers altijd bij JAM! terecht,’ verduidelijkt Hanneke. Ze vervolgt: ‘Onze personeelskosten waren compleet uit balans. We hadden geen idee hoe we dit aan moesten pakken, omdat de kosten niet waren aangepast aan de situatie. In samenspraak met JAM! zijn we hieruit gekomen.’
Positieve reactie op werkwijze tijdens coronaperiode
De medewerkers van Robin en Willem reageerden erg positief op de manier waarmee JAM! en Sergeant Peppers omgingen met de coronacrisis. Alle medewerkers kregen een persoonlijk belletje van Robin, waarin hij hun situatie verduidelijkte. ‘Wij hebben heel veel medewerkers die hier na jaren nog steeds af en toe werken, omdat ze het leuk vinden. Hun inkomen bij ons is een extraatje op hun reguliere inkomen. Zij waren stomverbaasd dat ze in deze crisis alsnog allemaal uitbetaald werden!’ vertelt Hanneke met een lach. Vervolgens werden alle medewerkers uitgenodigd voor een barbecue in de tuin van Robin en Hanneke, waar ze hun dankbaarheid voor hun personeel konden uitspreken. Het is iets wat niet onderschat moet worden in deze periode, vinden ze. Uiteraard blijft er veel onzekerheid over de toekomst. De vraag of men ooit terug kan gaan naar de situatie van vóór de coronacrisis, is onduidelijk. Maar door de samenwerking met HorecaBrains en JAM! kunnen onze klanten in ieder geval rekenen op een stuk ontzorging in deze tijden van onrust.
Op de vraag of ze nog tips voor andere horeca-ondernemers hebben, vervolgen ze: ‘Zorg ervoor dat je gasten weten dat je er weer bent. Het is belangrijk voor hen om te zien dat je je deuren hebt geopend. Daarnaast is slim om goede afspraken te maken met de lokale boa’s, zodat je weet wat je aan elkaar hebt.’ Manager Lex vult aan: ‘En als er gasten zijn die niet meteen naar je luisteren als ze iets doen wat tegen de coronaregels ingaat, gebruik dan humor! Dat houdt de sfeer luchtig en zorgt ervoor dat mensen je kunnen waarderen terwijl je je werk doet.’
Meer informatie over JAM!’s samenwerking met HorecaBrains
Zou je graag meer informatie willen ontvangen over de service van JAM!? Dan kun je geheel vrijblijvend een mail sturen naar de eigenaar van JAM!, Minke de Kruijff (minke.dekruijff@jamhoreca.nl). Bovendien lees je in onze blog meer over de lichtpuntjes tijdens corona en krijg je inzicht in hoe andere horeca-ondernemers deze periode doorkomen.