Op maandag 8 april was de Horeca Seizoen Kick-off van Wouter Verkerk. JAM! was partner van het evenement en twee van onze collega’s van verzuim spraken op het podium over onder andere het belang van een goed ADM beleid. Ben je benieuwd wat er allemaal voor inspirerende tips & tricks zijn gedeeld op deze dag? Wij hebben ‘m voor je samengevat. Lees snel verder!
Een bron van inspiratie
De Kick-off vond plaats in Theater de Speeldoos in Baarn. Gasten werden verwelkomd op de rode loper door de gastheer van First Dates (en ook dé gastheer van Nederland), namelijk Sergio Yvent. Dit was gelijk een voorbeeld van je gasten perfect welkom heten, zoals dat ook bij horecazaken moet. Verkerk zegt dat de eerste vijf minuten erg tekenend zijn voor de rest van het bezoek bij een zaak. Een gast moet snel gezien worden door het personeel, zich welkom voelen en het zich gemakkelijk laten maken middels aangeboden drankjes en helpende suggesties. Dan zijn ze de rest van hun bezoek een makkelijke, tevreden gast. En dit is slechts één van de onderwerpen die Verkerk aansneed. Als je meer over zijn expertise mening wilt weten, kun je het beste zijn blogs lezen!
Tips van professionals voor horeca-eigenaren
Dit zijn een paar tips die gastsprekers hebben gegeven. Doe er je voordeel mee!
Bij bar-restaurant Hofman in Utrecht hebben ze een wachtlijst voor het personeel. Dan doe je iets goed! De eigenaar zegt dat hij echt in het team gelooft, en niet zozeer in assistent-managers en leidinggevenden. Geef je medewerkers verantwoordelijkheid, laat ze dingen oppakken en oplossen! Zijn praktische tip was één probleem/taak per medewerker.
The Branding Club stelde dat merkzichtbaarheid heel belangrijk is. Probeer overal in je zaak herkenningspunten van je merk zichtbaar te laten zijn. Je doelgroep is hierbij eigenlijk niet de mensen die er al zitten, maar de mensen die er juist nog níet zitten! Als voorbeeld nam de eigenaar van The Branding Club Ron Blaauw en zijn horecazaken. De logo’s van al zijn restaurants zijn gekenmerkt door het typische Ron Blaauw eitje. Het logo zie je onder andere terug op de wijnglazen en op de werkkleding van het personeel.
JAM!’s verzuimteam over de moderne focus op werknemersgeluk en welzijn
JAM!’s verzuimexperts Gioya Koning en Jesse van der Linde spraken over het belang van preventief handelen en werknemersgeluk en -welzijn voorop stellen. Ze vertelden dat elk horecabedrijf een Alcohol-, Drugs- en Medicijnenbeleid moet hebben, omdat verslavingsproblemen een grote reden voor uitval en verzuimtrajecten in de horeca zorgen. Mede hierom hebben wij JAM!Helpt opgericht, een preventieve dienst om medewerkers te helpen met alles waar zij maar tegenaan lopen en verzuim mee riskeren. Lees in dit artikel meer over JAM!Helpt. En lees hieronder de tips die Gioya en Jesse op het evenement aan de horeca-eigenaren meegaven!
Stel duidelijke omgangsvormen aan. Besteed aandacht aan hoe men professioneel, collegiaal en toch ook vriendschappelijk met elkaar kan omgaan. ‘Houd ook 10 minuten gesprekken met werknemers waar zij tegenaanlopen in de omgang met collega’s,’ adviseert Jesse. ‘Stel een gecertificeerd vertrouwenspersoon in, het beste is als dit een externe partij is.’
Stel een ADM-beleid op. Het aanpassen van de maar al te gebruikelijke alcoholconsumptie in de horeca lijkt onmogelijk, maar je kan klein beginnen. ‘Probeer bijvoorbeeld je beloningssysteem aan te passen. Zet niet standaard een fles drank op tafel na een drukke dag,’ adviseert Gioya. Jesse vult aan: ‘Maak afspraken over het aantal alcoholische sluitingsdrankjes, of vervang de alcoholische drankjes door andere non-alcoholische dranken.’
Onze klanten wonnen veel prijzen
Wouter Verkerk heeft op het evenement ook allerlei prijzen die mogelijk werden gemaakt door de partners van de show. JAM! mocht tien klanten meenemen naar het evenement, en een aantal hiervan zijn in de prijzen gevallen! Zo won Parkzicht 30 liter gin van de Dutch Cocktail Club, waar The Branding Club een persoonlijk label op ging zetten. UMH won de signature bonbon workshop van Smit’s Delicious voor een team van 5, en Oranje Buiten heeft 6 maanden lang bloemen en planten van Upperbloom op hun terras. Zo leuk!
Meer weten?
Wij zijn JAM!, dé HR- en payrollspecialist voor de horeca. Met onze 10 jaar ervaring weten we alles over het reilen en zeilen in horecazaken. We snappen horecaondernemers als geen ander, en nemen hen graag alle HR- en administratieve lasten uit handen. Zodat zij het optimale uit hun zaak kunnen halen! Dit deden we al voor onder andere Ron Blaauw, The Harbour Club en UMH. We publiceren ook veel voor de horecaondernemer. Check onze LinkedIn, Instagram, Facebook en blogpagina om kennis op te doen!