Nieuwe tijd, nieuwe benadering
‘De nieuwe tijd vraagt om een andere benadering van HR,’ zegt Eugène van Angelbeek, mede-eigenaar van De Veranda. ‘We hebben 23 jaar lang zelf de arbeidsovereenkomsten gemaakt en alles bijgehouden, maar tegenwoordig is dat gewoon niet meer te doen.’ De Veranda is een multifunctioneel bedrijf met als hoofdtaak een brasserie met terras. De zaak zit sinds 2020 bij JAM! en is daar zeer tevreden over. ‘Ze bieden ons de ondersteuning op HR gebied die wij zelf nog niet konden bieden,’ zegt Arjen Kräwinkel, ook mede-eigenaar van De Veranda.
Tijdens de coronacrisis
‘JAM! heeft ons goed door de coronacrisis heen gesleept,’ stelt Eugène van Angelbeek. ‘Ze straalden rust en vertrouwen uit toen er van alles op ons afkwam.’ Waar Van Angelbeek en Kräwinkel met name blij om waren, was het feit dat zij al hun medewerkers in dienst hebben kunnen houden. ‘Dat konden we alleen door JAM!’s wijze van doen. Ik denk dat heel veel andere horecaondernemers andere keuzes hebben moeten maken,’ zegt Van Angelbeek.
De transitie naar JAM!
‘De transitie ging eigenlijk best soepel,’ vertelt Arjen. ‘We hebben eerst zelf onze medewerkers goed uitgelegd wat we gingen doen. Toen is alles heel duidelijk op papier gezet en samen met JAM! is de transitie in gang gezet.’ Het wegnemen van de onzekerheid die kan heersen onder medewerkers bij zo’n overgang, daar gaat het volgens Arjen om. ‘Ik raad de transitie aan, maar je moet er de tijd voor nemen en transparant zijn.’