BLOG.
restaurant, gasten, personeel

De horeca en horecaondernemer onder druk: is Gen Z de oplossing?

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft op de start van de Horecava de nieuwste omzetcijfers van de horeca gepubliceerd. Er was een stijging van 13,1% in de foodservicemarkt en in de horeca steeg de omzet met 12,9%. Helaas ligt de omzetgroei voornamelijk aan de forse stijgingen in prijs, niet door populariteitsgroei. De horeca en haar ondernemers staat onder druk. Ligt de oplossing bij de veelbesproken gemaksgeneratie Z? Lees het hieronder.

Het horeca verdienmodel aanpassen

Horecazaken verdienen momenteel niet genoeg om de stijgende kosten door o.a. de energiecrisis en de inflatie tegen te kunnen gaan. Ze kunnen niet telkens de prijzen van hun menu’s verhogen, want er zit een grens aan wat voornamelijk jonge mensen uit willen geven in de horeca. Er moet dus iets gaan veranderen in het verdienmodel van de horecaondernemer. FSIN-directeur Inga Blokker stelt dat horecaondernemingen efficiënter moeten gaan werken om het betaalbaar te houden voor iedereen.

De horecaondernemer ziet in: efficiëntie is key

Bekende top-ondernemers Won Yip, Herman Hell en René Bogaart zien in dat zij nog harder moeten gaan ondernemen in 2024 omdat de winstmarges onder druk staan. Zij zijn elke minuut van de dag bezig met hoe het efficiënter kan: van het investeren in snellere apparaten tot het sluiten van goeie deals met leveranciers.

De hoop ligt bij de jonge mensen

Gelukkig is het grootste gedeelte van de horecagangers in 2024 onderdeel van Gen Z. Voor deze jonge mensen is de horeca een uitlaatklep, een plek van ontspanning en genieten. Ze komen er dus graag, en dat blijkt ook wel uit onderzoek van FSIN: 43 procent van generatie Z gaat elke week een keer uit eten en dan geven zij gemiddeld €44,12 uit. De horecaondernemer moet deze doelgroep goed begrijpen om in te kunnen spelen op hun wensen. Want zodra daar naar geluisterd wordt, stromen de Gen Z horeca liefhebbers je zaak in.

horecaondernemers, horecabedrijf, evenement

Dus wie zijn de Gen Z’ers, en wat willen ze?

Gen Z staat er bekend om dat zij erg flexibel, spontaan en sociaal zijn. Zij worden ook wel de gemaksgeneratie genoemd. Alles (dus ook eten en drinken) moet binnen een handomdraai te verkrijgen zijn. Horecava stelt dat Gen Z veel buitenshuis eet en drinkt, en daarom veel kan vergelijken tussen restaurants. Ze zijn dus erg kieskeurig en willen de meest trendy interieurs, beste verhalen omtrent het eten, en natuurlijk ook wel de beste prijzen. Lees in dit artikel wat de horecatrends voor 2024 zijn en speel hierop in!

Blokker stelt ook dat de jongste generatie uit eten gaan te duur vindt. Máár dat weerhoudt ze er niet van om toch te gaan! Echter moete de horecaondernemer wel rekening houden met de kleinere portemonnee van deze jonge gasten.

Hoe gaat 2024 eruit zien?

Het FoodService Instituut Nederland denkt dat in 2024 de koopkracht weer een beetje stijgt en dat de inflatie afneemt. Als het consumentenvertrouwen daar ook nog eens bij stijgt, dan neemt de druk op horecaondernemers, personeel, de onderneming en de producten af, en zal de winstgevendheid weer toenemen. Vooral het consumentenvertrouwen is iets waar jij als horecaondernemer veel aan kan bijdragen, dus doe daar iets mee!

Meer weten?

JAM! is dé payroll en HR expert voor de horeca. Wij schrijven regelmatig over de laatste horeca trends, maar ook over de laatste wet- en regelgeving in de horecasector. Alles om horecaondernemers te helpen en ontzien. Zo schrijven we over Dry January en verrassende mocktailrecepten, innovaties in de horeca, maar ook over de nieuwe horeca cao. Bovendien hebben we een tevreden klantenbestand met onder andere Ron Blaauw, The Harbour Club en UMH. Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Vraag vrijblijvend een offerte aan of neem contact met ons op.