Het ‘New year, new me’-principe geldt ook voor restaurants, hotels en cafés! Er zijn allerlei nieuwe concepten, ontwikkelingen en horeca trends in aankomst of al in werking. Het is belangrijk om op deze horeca trends in te spelen, aangezien je daarmee luistert naar de altijd veranderende wensen van jouw gasten. We houden jou als horecaondernemer hier graag van op de hoogte. Lees snel verder!
Trend 1: Flexibiliteit in je menukaart
Weg met de voorspelbaarheid! Gasten verlangen naar meer dan alleen een maaltijd; ze willen een culinaire reis. Verwelkom de trend van lokale en duurzame ingrediënten, waar chefs schitteren met creativiteit en bewuste keuzes. Creëer een menu dat seizoensgebonden ingrediënten en smaken omarmt en lokale gemeenschappen ondersteunt, en laat standaardmenu’s ver achter je.
Trend 2: Vegan?
Blijf vegan gerechten creëren voor op je kaart, maar vergeet ook zeker niet de horecagast die liefhebber is van dierlijke producten. Vegan blijkt toch niet de norm te worden, al leek het daar een paar jaar geleden wel op. Thuis eten mensen tegenwoordig vaak vegetarische of vegan gerechten, maar juist in restaurants willen ze nog wel eens een lekker stuk vlees dat zij zelf niet zo goed kunnen bereiden.
Trend 3: Een unieke eetomgeving
Het oog wil ook wat, en de trendy horeca ondernemers begrijpen dat als geen ander. Vergeet de traditionele inrichting en omarm de trend van bijzondere, Instagramwaardige interieurs. Restaurants worden niet alleen culinaire bestemmingen, maar ook visuele ervaringen. Elk detail, van het meubilair tot de verlichting tot aan gekke quotes of posters op de muur, draagt bij aan een onvergetelijke ambiance die perfect is voor sociale media.
Paindemie is een trendy zaak waar je allerlei gekke gerechten gecombineerd met hun hoofdingrediënt, wit geroosterd brood dat de Fransen ook wel pain de mie noemen, kunt bestellen. Zo hebben ze burgers van Nederlands geitenvlees, toast met escargots, toasts met kaviaar, en een Paindefrikandel. Als je een blik op hun website werpt, zie je al dat ze een jonge en hippe uitstraling hebben, en wit brood serveren in een chique omgeving. Een leuk contrast: doen ze goed! Deze gekkigheid zal gasten zeker bijblijven.
Trend 4: Neem je gasten mee op een culinaire reis
Het gaat tegenwoordig niet meer om waar en wat je hebt gegeten, het gaat om het verhaal achter de gerechten. Dat willen hippe horeca gasten kunnen vertellen aan hun culinaire yuppenkring ;). Horecaondernemingen onthullen de inspirerende verhalen achter hun gerechten. Van de oorsprong van ingrediënten tot de drijvende kracht van de chefs passie, het vertellen van verhalen voegt een extra laag toe aan de eetervaring en verbindt gasten op een dieper niveau.
Restaurant NOMADS in Amsterdam doet dit bijvoorbeeld heel goed door hun chefs twee keer per jaar op reis te sturen en zo elk halfjaar een werelds menu weg te kunnen zetten. Op hun Instagram kan je hun reis ook volgen via Reels. Zo zijn ze al in onder andere Portugal en Vietnam geweest, en zitten ze momenteel in Singapore.
Trend 5: Technologische ontwikkelingen = allerlei betalingsmogelijkheden
Het tijdperk van contant geld en kaartbetalingen evolueert snel. Betreed de wereld van digital-first payment, waar gasten moeiteloos met hun smartphone of smartwatch via een qr code afrekenen. Sneller, efficiënter en volledig in lijn met de technologische ontwikkelingen van deze tijd. De betalingservaring van gasten wordt naadloos geïntegreerd in de algehele gastvrijheidsbeleving.
Het is niet zeker of dit nu als trend of als noodzakelijkheid moet worden gezien: bij het online reserveren een aanbetaling doen. Steeds meer horecazaken wagen zich hieraan. Begrijpelijk vanuit de horecaondernemer, want een onbezette tafel op een drukke avond is funest. Lees hieronder verder wat Trendwatcher Wouter Verkerk te zeggen heeft over stoelbezetting!
Trend 6: Wisselende activiteiten, wisselende prijzen
Waarom zou een etentje op een doorsnee maandagavond even duur zijn als een etentje op een vrijdagavond met live muziek? Trendwatcher Wouter Verkerk geeft aan dat stoelen in een restaurant net als vliegtuigstoelen moeten worden gezien. Verkerk: ‘Stoelen die niet zijn verkocht leveren niets meer op, het vliegtuig vliegt weg en de kans omzet te maken met die stoelen komt nooit meer terug.’ Zo kun je natuurlijk ook kijken naar die stoelen op doordeweekse dagen die niet worden ‘verkocht’.
Flexibiliteit in je prijzen zorgt ervoor dat je de stoelen misschien ook wel op de saaie maandag verkocht krijgt. Maar denk ook aan flexibiliteit in andere dingen: waarom geen Mocktail Monday organiseren waarbij mensen allerlei mocktails voor de helft van de prijs kunnen krijgen? Of Play on Monday, waarbij je een 30 Seconds of ander speltoernooi organiseert? Leuke concepten waar je gasten mee binnenhaalt die altijd op zoek zijn naar een nieuwe beleving, ongeacht welke dag het is.
Escobar Amsterdam had bijvoorbeeld een Dia de Los Muertos (Dag van de Doden) week van 1 tot 8 november. Het personeel deed geschminkt hun werk en de hele zaak was versierd à la Dia de Los Muertos. Past ook helemaal bij de combinatie van Latijnse en Spaanse keuken die zij hebben.
Of bijvoorbeeld Hotel Credible in Nijmegen, die om de zoveel tijd op zaterdagavond een Music, Drinks & Games Night organiseren. Hierbij draaien verschillende DJ’s allerlei plaatjes en kan je van alles uit de spelletjeskast pakken. De eerstvolgende is 13 januari, dus meld je snel aan!
Op de hoogte blijven?
JAM! is dé payroll en HR expert voor de horeca. Wij schrijven regelmatig over de laatste horeca trends, maar ook over de laatste wet- en regelgeving in de horecasector. Alles om horecaondernemers te helpen en ontzien. Zo schrijven we over Dry January en verrassende mocktailrecepten, innovaties in de horeca, maar ook over de nieuwe horeca cao. Bovendien hebben we een tevreden klantenbestand met onder andere Ron Blaauw, The Harbour Club en UMH. Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Vraag vrijblijvend een offerte aan of neem contact met ons op.